Investerer offensivt og stiller krav

Steen & Strøm skal investere for opp til 3 milliarder kroner per år i det skandinaviske markedet. Konsernsjef i Steen & Strøm, Jan Ove Holmen, mener byggenæringen må bli mer opptatt av kundens suksesskriterier.

Kjøpesenterbransjen er opptatt av morgendagen.

- Steen & Strøm har en visjon om å berike moderne shopping, sier konsernsjef Jan Ove Holmen på Byggedagene. Steen & Strøm har totalt 41 kjøpesentre i Skandinavia som omsatte for 35 milliarder kroner i 2011 og sitter på en total bygningsmasse på 1,2 millioner kvadratmeter.

- Vi har et offensivt investeringsprogram. I fjor investerte konsernet for 1,8 milliarder kroner. Våre internasjonale eiere ser på handel i Skandinavia som et attraktivt område og vi ser for oss at vi de nærmeste årene kommer til å investere for 1,5 til 3 milliarder kroner i året, sier han på Byggedagene.

Verdiskapning i fokus

- Vi mangler ikke penger, men prosjekter, sier Holmen.

Steen & Strøm er for tiden involvert i flere store og spennende prosjekter. Holmen trekker fram Økern Sentrum, Emopria i Malmø og Åsane Sentrum.

Holmen påpeker at Steen & Strøm har fokus på verdiskapning og bærekraftig utvikling i sine prosjekter.

- Vi deler holdingen at miljø ikke er kostnader, men butikk. Vi er ledende innen miljø og samfunnsansvar og planlegger å bli ISO 14001 sertifisert i 2014 og bruker Breeam-sertifisering i alle nye utviklingsprosjekter, vektlegger han.

Steen & Strøm som aktør er opptatt av stedutvikling i sine prosjekter.

- Det er en ny måte å tenke på innen handelsbransjen. Vi prøver sammen med kommunen å komme fram til helhetlige løsninger. Framtidens kjøpesenter skal være drivkraften i denne løsningen sammen med kontorer og boliger. Våre kjøpesentre skal være et opplevelsessenter som skjerper kravene til estetikk og innhold, kommenterer han.

Tydelig prosjektprofil

Holmen sier at Steen & Strøm har en tydelig prosjektprofil med ambisjon om at involverte i prosjektene skal komme tidlig inn i prosjektene for å få mulighet til å spille inn sin kompetanse.

- Som privat byggherre organiserer vi prosjektene slik vi ønsker og bruker også entreprenørene som konsulenter før de starter å bygge. Vi gjør det vi føler best for våre prosjekter, sier han.

Konsernsjefen påpeker at det er en stor forskjell mellom å bygge kjøpesenter og kontorbygg.

- Vi forventer at bransjen har kompetanse på retail og det å etablere et opplevelsessenter der fokus på kundens opplevelse står i sentrum, sier han.

Holmen forteller at Steen & Strøm benytter seg av ulike gjennomføringsmodeller.

- Det absolutt viktigste for oss er forprosjekteringsfasen hvor vi samarbeider tett med alle aktører og kommuner. Vi har gode erfaringer med utførelsesentrepriser og synes noen ganger at entreprenørene tar seg litt godt betalt for risikoen i totalentrepriser, sier han.

Kundens suksesskriterier

Holmen avslutter sitt innlegg på Byggedagene med at han mener det er viktig for bransjen å ha større oppmerksomhet for kundens suksesskriterier.

- Da får vi en tettere relasjon med en gang. Det er ikke slik at pris er det eneste og nødvendigvis viktigste suksesskriterium for en langsiktig investor. Vi ønsker entreprenører som har fokus på verdiskapning, er prosessfokusert og har fokus på tverrfaglighet, sier han.