Mange tause bilradioer om noen år

Mange bilradioer vil bli tause om noen år når FM-nettet slukkes. Det gjelder FM-radioer i nye biler som selges i dag, og det kan også komme til å gjelde eldre DAB-modeller.

Fakta digitalradio i bil

*Stortinget har gått inn for at FM-nettet skal stenges i 2017 eller 2019, avhengig av hvor raskt lytterne går over til digitalradio.

*Fortsatt kjøper de aller fleste kunder FM-radioer både til hjemmet og til bilen. Disse radioene kan bli tause om noen år. Av 238.000 bilradioer som ble solgt i fjor, var bare 26.000 digitale.

*FM-nettet ble tatt i bruk i Norge i 1954. I 1995 startet NRK prøvesendinger med DAB (Digital Audio Broadcasting). DAB gir plass til flere kanaler.

*Stortingsmeldingen om innføring av digitalradio tar til orde for at det på sikt bør satses på standarden DAB+ som gir plass til enda flere kanaler.

*Velges DAB+, blir trolig også de eldre DAB-radioer stumme i 2017 eller 2019.

*Det finnes overgangsløsninger som kan gjøre FM-radioen om til en digitalradio. I bilen trengs da en egen enhet og en ekstra antenne.

I fjor ble det registrert ca. 175.000 nye person- og varebiler her i landet. Radio er standardutstyr, men bare et fåtall biler var utstyrt med digitalradio. De utenlandske bilfabrikkene tar ikke hensyn til at Norge vil slukke FM-nettet enten i 2017 eller 2019.

– Bør få med digitalradio

Av 238.000 solgte bilradioer i fjor var det kun 26.000 digitalradioer som vil klare overgangen til digitale sendinger om noen år. En norsk bil lever gjennomsnittlig 18 – 19 år. Det vil si at de bilene som selges i år ikke vrakes før etter 2030. Da blir det mange år med taus radio.

– De som kjøper bil i dag bør tenke på at de bør få en digitalradio i bilen. Foreløpig er det bare en eneste forhandler som tilbyr det som standard. Hos noen kan en få det mot ekstra betaling, forteller informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Han anbefaler dem som skal kjøpe bil å bestille digitalradio med en gang.

Kan neppe oppgraders

– Det vil neppe være mulig å oppgradere en FM-radio til digitalradio. I dag er mye av bilens elektronikk bundet til ulike enheter på dashbordet. Det er ikke slik at du bare kan ta ut en enhet og sette inn en ny. Det vil bli dyrt, og er ikke å anbefale, sier Andersen.

Den gode nyheten for dem som fortsatt har en gammel radio i bilen når FM-nettet stenges, er at det finnes overgangsløsninger.

Bransjen forbereder seg på å kunne selge spesielle radiomottakere som ikke settes inn i dashbordet. Slike mottakere kan ligge i setet eller festes et annet sted i bilen og sende digitale signaler inn på den eksisterende FM-bilradioen. Noen modeller kan også få plass i hanskerommet. De trenger en egen antenne som må festes i vinduet eller på utsiden av bilen. Andersen forteller at det arbeides med å finne løsninger slik at denne antennen kan bruke bilens monterte FM-antenne.

DAB+?

Nylig ble det kjent at NRK på sikt har planer om å gå over til å sende i DAB+.

– Den som skal kjøpe digitalradio, enten til hjemmet eller til bil, bør derfor passe på at han får en radio med DAB+, sier Andersen.

De eldre DAB-radioene kan ikke motta DAB+. Det betyr at de som har kjøpt digitalradio med DAB, enten det er til bil eller hjemmebruk, også risikerer tause radioer om noen år. I dag er imidlertid nesten alt som selges av digitalradioer utstyrt med DAB+.

Markedsansvarlig Jarle Ruud i Digitalradio Norge kan ikke bekrefte at DAB+ blir den nye standarden.

– Kringkastingsselskapene arbeider med sine planer, og vil vente til alt er klart før de går ut med detaljer. Men i stortingsmeldingen om overgang til digitalradio heter det at en bør se fram mot DAB+, sier Ruud. Han peker på at det er mulig å ha glidende overganger mellom DAB og DAB+.

Ettermontering

Digitalradio Norge arbeider for en smidig overgang til digitalradio. Ruud forteller at det arbeider for å få flere bilforhandlere til å gå over til digitalradio.

Han viser også til at det finnes overgangsløsninger når FM-nettet slukkes.

– Det finnes flere ettermontebare løsninger. Den billigste koster fra rundt en tusenlapp. Det finnes også bedre og dyrere løsninger, sier han.

Blant bilforhandlerne er det foreløpig bare Volkswagen som tilbyr digitalradio som standard i de fleste av sine modeller. Norges nest største bilmerke, Toyota, kan tilby digitalradio som ekstrautstyr. Det vil koste ca. 5.000 kroner.