Spennende om lyntog

Det er nå lagt frem nye utredninger som viser at en høyhastighetsbane kan ha mye for seg også i Norge. Det antydes at man kan komme langt med nye uprøvede løsninger. Men før vi satser på lyntog, må vi i alle fall få de togene som trafikkerer de mest befolkningstette områder i Norge, i rute i tillegg til at stamveinettet må bygges ut.

Men for all del. De utredningene som nå kommer, må tas med stort alvor – og det er viktig at man både er lydhør og foroverlendt når dette skal diskuteres. I Norge har vi hatt stor suksess med flytoget – og det skulle bare mangle at vi ikke skulle få suksess også med nye høyhastighetstog til de store byene utenom Østlandet som Stavanger, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Det å reise strekningen Oslo - Bergen på under to timer må jo være en drøm.

Vi tror at skal man lykkes med høyhastighetsbaner må man bygge noen ultralange tunneler – i alle fall under de mest værharde fjellovergangene og i rasfarlige områder. Da mister turistene en fantastisk naturopplevelse, men tenker man sikkerhet og rask fremkommelighet kommer man ikke utenom noen lange tunneler. Men dette blir det opplagt en hard kamp om.

For vår del mener vi at det må være bedre å bruke Oljefondets penger til slike kjempeløft innen infrastruktur i vårt eget land enn det er å kjøpe opp gater i London eller Paris – eller å sette pengene i mer eller mindre tvilsomme aksjeselskaper rundt om i verden. Tiden er overmoden for å ta en bred politisk debatt om dette.

Det er antydet at utbyggingen av alle hurtigtog-strekningene vil koste anslagsvis 500 milliarder kroner.

Komitéleder Knut Arild Hareid (KrF) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité er positiv til de rapportene som nå legges frem.

– Trasérapportene til Jernbaneverkets lyntogutredning viser at hurtigtog kan bli den største distrikts- og regionalpolitiske satsingen for Norge i moderne tid, sier Hareide.

Fremskrittspartiet vil ha bedre veier og jernbanetraseer som bygges ut slik at togene kan kjøre 200 km i timen.

Dette med bedre veier er nok et krav mange i landet støtter. Vi må i denne saken også snakke om hva som er mest lønnsomt. Drømmer kan man ha, men vi trenger også en stor porsjon fornuft.