Enig med Høyre

Høyre mener regjeringens vei- og jernbanepolitikk har spilt fallitt og varsler helt nye grep. Det er vi helt enig i. Vi slutter oss også til forslagene fra Erna Solberg om trafikksikring, midtdelere, kollektivsatsing og offentlig-privat samarbeid (OPS).

Vi er også enig med Høyre som vil opprette et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold, samt bevilge 50 milliarder til kollektivtiltak i storbyene fram mot 2030. Vi tror at det er viktig at politikerne ser fordomsfritt på alle løsninger. Dessverre har den rødgrønne regjeringen i alt for stor grad latt seg styre av SV som er frenetisk motstander av alle typer OPS-løsninger. Dessverre er det også en del museumsvoktere i Arbeiderpartiet som er like fastlåste i sine oppfatninger som SV.

Høyre vil ha OPS-løsninger, der private utbyggere og offentlige etater samarbeider om det Høyre hevder blir raskere og billigere veibygging. Høyre vil utnytte denne metoden for fullt.

Partiet har som langsiktig målsetting å bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet. På alle veier med mer enn 8.000 bilister i døgnet, vil Høyre ha fysisk atskilte firefeltsveier. Enig.

Norge sakker akterut i Europa når det gjelder trafikkdrepte og at andre land har en mer positiv utvikling som følge av bedre veistandard og sikringstiltak.

Fondet på 50 milliarder kroner vil Høyre bruke til å rette opp gamle synder.

– Veien videre for norsk samferdsel handler om å lære av fortidens feil. Vi må stille spørsmål om hva som gikk galt i utgangspunktet. Vedlikeholdsetterslepet er på flere titalls milliarder, sier Solberg.

Statens vegvesen har gang på gang kommet med sin anbefalinger, men disse anbefalingene er ikke fulgt opp av den rødgrønne regjeringen.

Det er ikke tvil om hva folket mener i denne saken. Dessverre har Stoltenberg-regjeringen hevet seg over folkeviljen. Det vil koste dem dyrt.