April-nedtur for Byggevareindustrien

Etter en solid mars måned opplever Byggevareindustrien en overraskende svak april måned for byggevaresalget. Påsken og forsiktige privatkunder får skylden.

Ifølge Byggevareindustriens månedlig rapport om innenlandsk salg av byggevarer kunne mars måned vise til en solid fremgang for byggevaresalget på 20,1 prosent justert for prisstigning. April måned derimot gav bransjen en durabelig nesestyver med en omsetningsnedgang på 11,8 prosent justert for prisstigning.

April-nedturen førte til at salget etter årets fire første måneder kun kan vise til en vekst på beskjedne 3,3 prosent justert for prisstigning, mens man etter februar lå en snau prosent høyere.

– Tallene for april er overraskende svake selv om vi var forberedt da det kom indikasjoner fra våre medlemmer om at salget gikk dårlig. Det er imidlertid alltid viktig å se mars og april i sammenheng da plasseringen av påsken gir utslag. Men samtidig er salget i løpende kroner så langt i år på nivå med det svake året 2009, og hvis vi også tar hensyn til prisutviklingen, snakker vi om en nedgang på om lag 10 prosent, kommenterer Arne Skjelle som er adm. direktør i Byggevareindustrien.

– Vi fornemmer at proffmarkedet går greit. Indikasjoner tyder på at det er det private oppussingsmarkedet som har sviktet. Dette stemmer for så vidt overens med signalene fra forbrukermarkedene generelt hvor bransjer som dagligvare, sport og kjøpesentre har meldt om nedgang, fremholder Skjelle som opplyser at en av forklaringene har vært de høye strømprisene i vinter som har gjort folk mer forsiktige med bruk av penger.

Han legger også til at det foreligger informasjon om at polakker tok seg 14 dagers ferie i forbindelse med påsken, og mange av disse jobber jo nettopp med oppussing og renovering i privatmarkedet.

Byggevareindustrien ser imidlertid ikke pessimistisk på fremtiden etter nedturen i april.

– Alle indikasjoner med høy igangsetting og nye prosjekter både innen bolig og næring tyder på at vi skal få en hyggelig og positiv utvikling utover året, og signalene fra medlemmene går på at salgsutviklingen i mai har vært bra, sier han og henviser til at bransjeforeningen i sin prognose for 2011 har lagt til grunn en nøktern volumvekst på fem prosent.