Facebook funker for Norgeshus

Det hevdes at ”alle” er på Facebook. I hvert fall vil sosiale medier eksistere i en eller annen form. Det har boligkjeden Norgeshus tatt konsekvensen av.

Derfor er Facebook blitt en viktig del av boligkjedens nettsatsning hvor man også er størst blant konkurrentene med 1711 tilhengere.

– Stikkord er tilbakemeldinger fra kunder kombinert med nyheter, konkurranser og egenannonser. Og det funker, forteller markedssjef Benn Asgeir Båtvik i Norgeshus i en pressemelding.

– Når det gjelder sosiale medier, er det viktig å være ekte, åpen og troverdig. Derfor drifter vi sidene selv, opplyser han.

Overvåking
Ved å følge med på blogginnlegg og kommentarfelt på relevante nettsider, finner man i Norgeshus ut hva kundene mener om dem og konkurrentene. Hva blir sagt? Hvor sies det? Hvem snakker om bedriften vår på nettet?

– Poenget er at samtalen foregår der ute uansett, og skulle det komme noen negative kommentarer har vi muligheten til å gå ut å svare og ta kontrollen selv, fremholder Båtvik.

Nyhetskanal
– Jeg tror mange forbrukere synes det er positivt når vi er på Facebook. Dermed kan de diskutere direkte med oss. Boligkjøp skiller seg ut fra andre produkter ved at det er en av de største investeringene man gjør i livet. Dessuten er både selve kjøpsprosessen og byggeprosessen lang. Underveis kan kundene utveksle meninger og erfaringer med andre, og i tillegg holde seg oppdatert om nyheter fra oss, sier Båtvik.

– Alle nyheter og lanseringer publiseres først på Facebook-siden vår, deretter på hjemmesiden. Akkurat nå har Norgeshus 1711 tilhengere på Facebook, og denne eksklusive gruppen er de aller første som får informasjon om tilbud, konkurranser og nyheter fra oss, opplyser Båtvik.

Medlemstall og aktivitetsnivå
Båtvik innrømmer at han er opptatt av medlemstallene på Norgeshus sin Facebook-side.

– Vi sammenligner oss med konkurrentene, og ønsker selvfølgelig å ha flest tilhengere. Det viktigste er imidlertid aktivitetene på siden, tilføyer han.

Båtvik påpeker at det også er mye lettere å tenke målgrupper på nettet.

– Vi kan få til en veldig målrettet kampanje. Er målgruppen vår gifte par med små barn, så finner vi dem på Facebook, hevder Båtvik.

– Vi forsøker å sette Facebook i system i forhold til øvrige markedstiltak. Vi knytter tradisjonelle reklamekampanjer til flere kanaler, og binder det hele sammen. Det handler om synlighet, kjennskap og kunnskap, avslutter markedssjefen.