Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bygg flere veier nå!

Publisert: 03.08.2010 14:15. Sist endret: 27.11.2013 19:11.

Det er stor enighet om at norsk samferdsel trenger et kraftig løft på de fleste områder både når det gjelder vei og jernbane.

  • Økt ansvar på kommunene

  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

  • Kun Frp ville fjerne boplikten

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Økt ansvar på kommunene
  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum
  • Kun Frp ville fjerne boplikten
  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorBård Hoksrud

Bård Hoksrud
 

Stortingsrepresentant FrP

2. nestleder Transport og kommunikasjonskomiteen

Andre gjestekommentatorer
 

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Ole Wiig, NSW

Morten Christensen, Teknobygg

Kyrre Olaf Johansen – Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Ketil Lyng, BNL

Sven Christian Ulvatne, BackeBygg

Steinar Gullvåg, Ap

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Trygve Magnus Slagsvold Vedum, SP

Øyvind Halleraker, Høyre

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Debatten går høyt om hvordan vi skal nå målet. Offentlig/privat samarbeid (OPS) fremstilles av enkelte partier som den eneste muligheten for å få til en skikkelig veisatsing i Norge. Andre snakker om prosjektfinansiering. Fremskrittspartiet er mer opptatt av å sørge for at det faktisk bygges nye veier hurtig. Det som er avgjørende for hvor fort det kan gjøres, er hvor stor den politiske viljen er til å gjennomføre en kraftig satsing med statlige midler.

Fremskrittspartiet er ikke uenig i at OPS i mange tilfeller kan være en god løsning. De rødgrønne er dessverre elendig til å bevilge penger til vedlikehold. Det har kanskje sammenheng med det tross alt ikke er en eneste politiker som får klippe silkesnorer for å vedlikeholde for eksempel E18...

I en OPS-avtale vil vedlikeholdet ligge inne som en del av prosjektet, og man tvinges derfor til å sette av midler til å holde veiene i god stand. Med dagens dårlige finansieringsmodell, hvor veiprosjekter finansieres bit for bit gjennom årlige budsjettvedtak, så vil OPS sørge for at veiprosjekter vil ferdigstilles raskere enn ved normal, offentlig finansiering. Dette er selvsagt positivt. Men akkurat den samme effekten vil man få også dersom man vedtar utbygging av hele prosjekter ferdig finansiert før oppstart av utbyggingen. Dette viser med all tydelighet at det er ikke hva man kaller løsningen som avgjør resultatet. Det er det den politiske vilje til å stille friske penger til rådighet som gjør.

Det er også viktig å ha med seg at det er noen bakdeler med en OPS-modell. Den vil ikke nødvendigvis bli billigere for staten fordi bl.a. dagens OPS prosjekter også finansieres med bruk av bompenger noe som er svært dyrt, samtidig som anbudstakerne også vil ta ut et utbytte. Fremskrittspartiet ønsker derfor statlig fullfinansiere all veiutbyggning, og ikke bare når det dreier seg om OPS-prosjekter. For da vil det gjennomsnittlige veiprosjekt kunne ferdigstilles vesentlig raskere, og man vil få en mye bedre forutsigbarhet i finansieringen, noe som totalt mangler i dag, og som også vil føre til langt lavere kostnader enn dagens ordning med bruk av bompenger. Man trenger heller ikke å gå lenger enn til Sverige før politikerne bokstavelig talt ler av den norske finansieringsmodellen. Fremskrittspartiet mener det bør være selvsagt at det offentlige finansierer utbygging på en mest mulig hensiktsmessig måte. Da må den offentlige finansieringen bedres, samtidig som politikerne innser at OPS kan være den beste løsningen i noen tilfeller, mens andre løsninger kan være bedre i andre.

Det er nemlig politisk vilje som behøves. Det handler ikke om hva slags finansieringsmodell man benytter, men hvor mye vei man får bygget ut hvert år. Her er FrP i en særklasse: Vi ønsker at avkastningen av 300 milliarder kroner i oljefondet utelukkende skal gå til samferdsel, vi vil at bilistene skal få mer igjen for de 60 milliarder kronene de årlig betaler inn til statskassen, vi ønsker kort og godt en storsatsning på veiutbygging i Norge.

Regjeringen har sørget for at riksveiene nå har et etterslep på gigantiske 300 milliarder kroner. Det ville aldri vært akseptabelt for en FrP-regjering.

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

 

Mesta-ansatt alvorlig skadd etter skred i Nordland

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen