Norsk anker blir blikkfang i Hong Kong

Ankeret fra verdens største skip skal pryde inngangen til det nye maritime museet i Hong Kong. Ankeret er norsk og ble symbolsk overrakt av nærings- og handelsminister Trond Giske under en seremoni i Hong Kong tirsdag.

- Vi er glade for å kunne bidra til at ankeret fra verdens største skip bringes hit som en påminnelse om skipsfartens rolle for Hong Kong. På denne måten får også norsk skipsfartshistorie et ankerfeste i Hong Kong, sier Giske.

Det er store dimensjoner over ankeret som blir blikkfanget når museet flytter til nye lokaler sentralt ved strandlinjen i sentrum av Hong Kong i 2012. 8 meter langt, 5 meter bredt og en vekt på 35 tonn.

Båten ankeret stammer fra, ble bygget i Japan i 1979 og har i hovedsak vært i norsk eie. Fra 1991 til skipet ble solgt til opphugging førte skipet norsk flagg. For nordmenn flest er båten kjent som Jahre Viking og er det største skipet som noen gang er bygget. Fullastet kunne hun verken gå gjennom den engelske kanal, Suezkanalen eller Panama-kanalen.

Skipet ligger nå til opphugging i India. Hong Kong Maritime Museum har kjøpt skipets anker som blir det første besøkende til museet vil legge merke til.

Nærings- og handelsdepartementet og Utenriksdepartementet bidrar til å dekke transporten til Hong Kong som forestås av Wilhelmsen Marine Services

Norge har som skipsfartsnasjon lange bånd til Hong Kong, en av verdens største havner og skipsfartssentra.

- Samarbeidet mellom Hong Kong og Norge er viktig, sier Giske. - Hong Kong er knutepunkt for internasjonal skipsfart. Her finnes en av de travleste havnene i verden.

FAKTA:

· Skipet ble bygget ved Oppama shipyard i Japan i 1979, og seilte under navnene «Seawise Giant», «Happy Giant» og «Jahre Viking».

· Det største skipet som noensinne er bygget: 564 763 dødvekttonn lastekapasitet. 458 meter lang og 69 meter bred

· Skipet var fra 1991 til 2004 eiet av Jørgen Jahre, og bar da navnet Jahre Viking. I 2004 ble båten kjøpt av First Olsen Tankers Ltd. Skipet førte norsk flagg.

· Skipet ble solgt til opphugging i India i desember 2009.

· Hong Kong er en av verdens travleste havner målt i anløp, last og passasjertrafikk. Containertrafikken dominerer.