Krever at finanskrisen blir obligatorisk pensum

I forbindelse med den årlige fagkonferansen for de bedriftsøkonomiske forsknings- og utdanningsmiljøene som arrangeres denne uken, oppfordrer siviløkonomene studiestedene til å gi vordende siviløkonomer bred innsikt i finanskrisen slik at lignende kriser kan unngås i fremtiden.

- I vår undersøkelse blant landets økonomistudenter kom det frem at hele 64 prosent av landets økonomistudenter ønsker å jobbe innen bank og finans etter endt studietid. Svært mange er også motivert for en karriere som leder.

- Som en viktig leverandør av arbeidskraft til bank- og finanssektoren har de økonomiske lærestedene et spesielt ansvar for å dele kunnskap om årsakene til, og virkningene av, finanskrisen med studentene, sier administrerende direktør i Siviløkonomene Elisabeth Kristensen.

Kristensen oppfordrer til at finanskrisen blir obligatorisk pensum for vordende siviløkonomer og mener dette vil gjøre studentene bedre i stand til å møte virkeligheten etter endt utdanning. Økt forståelse knyttet til finanskrisen kan også bidra til å avverge lignende kriser i fremtiden.

Utspillet kommer i forbindelse med den årlige fagkonferansen for de bedriftsøkonomiske forsknings- og utdanningsmiljøene som arrangeres ved NHH 7-8.januar 2010. Et sentralt tema er ”finanskrisen, årsaker og lærdom”.

Norges Handelshøyskole ved rektor Jan I. Haaland reagerer slik på foreningens oppfordring:

- Finanskrisen har vært så omfattende og skjellsettende at det er en selvfølge at NHH som forsknings- og utdanningsinstitusjon går inn i forløpet og ser på konsekvensene. Vi trenger mer kunnskap om hva som vil skje i kjølvannet av krisen, om hva vi kan lære av den, og om hvordan Norge kan og bør handle i en verdensøkonomi som har vist seg å være mindre perfekt enn mange trodde, sier rektor Jan I. Haaland ved NHH.

NHH-miljøet var tidlig ute med å etablere et bredt 5-årig satsingsprogram om krise, omstilling og vekst, ledet av professor Victor Norman. Programmet omfatter forskning så vel som undervisning og formidling og har gått rett inn i den obligatoriske utdanningen av økonomistudenter, fra bachelor til executive nivå.

Krise, omstilling og vekst er nå blitt et eget kurs i siviløkonomutdanningen og er samtidig gjennomgangstema i flere fag.

- Like fullt er dette ikke bare nytt. Krakk og kriser har vært del av undervisningen på NHH i nærmere ti år, sier Haaland.