Vil avslå støtte til turistferjer i Sogn

Vegdirektoratet frarår at ferjer på Fjærlandsfjorden og Nærøyfjorden i Sogn og Fjordane skal få statsstøtte og betraktes som deler av planlagte nasjonale turistveier.

Fakta om planlagte turistveier i Sogn

* Gaularfjellet mellom Førde og Balestrand, og Aurlandsfjellet mellom Aurland og Lærdal er blant de norske veistrekningene som etter planen skal få status som Nasjonale turistveier innen 2015-2016.

* En arbeidsgruppe innen reiselivsnæringen i Sogn og Fjordane foreslår at ferjeruter på Fjærlandsfjorden og mellom Lærdal og Gudvangen i Nærøyfjorden skal bli utpekt som deler av de to nasjonale turistveiene, og dermed gjenopprettes som offentlige ferjestrekninger.

* Ferjerutene Balestrand – Fjærland og Lærdal – Gudvangen er ikke lenger en del av riksveinettet etter at Fjærland fikk veiforbindelse og etter at Lærdalstunnelen og Aurlandstunnelen ble åpnet.

* Forslaget om å gjøre ferjestrekningene til deler av de nasjonale turistveiene er begrunnet med at Fjord 1 Fylkesbaatane av økonomiske grunner ikke lenger vil opprettholde ferjerutene på kommersiell basis i perioden fra 1. mai til 30. september.

Statens vegvesen Vegdirektoratet tar dette standpunktet i en uttalelse til Samferdselsdepartementet. Bakgrunnen er en søknad fra Arbeidsgruppe for båtruter på Sognefjorden, som har søkt om at ferjestrekningene Balestrand – Fjærland og Lærdal – Gudvangen må bli gjenopprettet som riksveisamband og dermed bli berettiget til statstilskudd.

Samferdselsdepartementet har ennå ikke tatt standpunkt til søknaden, får NTB opplyst.

Nasjonale turistveier

Arbeidsgruppe for båtruter på Sognefjorden vil at ferjeruten på Fjærlandsfjorden skal bli del av den planlagte turistveien over Gaularfjellet, og at ferjeruten fra Lærdal til Gudvangen i Nærøyfjorden skal få status som del av den planlagte turistveien over Aurlandsfjellet.

De to ferjerutene ble avviklet som riksveisamband henholdsvis i 1994 og 2000 i forbindelse med åpningen av nye veier. Siden har det på begge strekningene vært drevet kommersielle ruter fra 1. mai til 30. september. Men Fjord 1 Fylkesbaatane har varslet at selskapet, på grunn av ulønnsom rutedrift, ikke lenger vil drive ferje på Fjærlandsfjorden, og at strekningen Lærdal – Gudvangen bare blir trafikkert i tre måneder om sommeren.

Verdensarv

Verdensarvrådet for Vestnorsk fjordlandskap har i et brev til Samferdselsdepartementet støttet kravet om at de to ferjesambandene må få status som nasjonale turistveier. Verdensarvrådet ber samtidig om at ferjeruten Hellesylt – Geiranger i Møre og Romsdal må bli utvidet med et tilbud som strekker turistsesongen mest mulig.

Nærøyfjorden og Geirangerfjorden har fått plass på UNESCOs verdensarvliste, med betegnelsen Vestnorsk fjordlandskap.

– Ikke aktuelt

Vegdirektoratet fastslår at det ikke er aktuelt å supplere eller forlenge med nye strekninger de planlagte veiene i prosjektet Nasjonale turistveier. Etter direktoratets mening er det heller ikke aktuelt å benytte riksveimidler til drift av ferjer eller andre former for fjordopplevelser.

Vegdirektoratet påpeker at det er en betydelig finansiell utfordring å gjennomføre det som allerede er vedtatt for prosjektet Nasjonale turistveier. Behovet i hele prosjektperioden fra 1993 til 2016 er på 1.800 millioner kroner. Til og med 2009 er om lag halvparten av dette bevilget, blir det opplyst.

Konklusjonen er at Sogn og Fjordane fylkeskommune må avgjøre om Balestrand – Fjærland og Lærdal – Gudvangen eventuelt skal klassifiseres som fylkesveiferjesamband. I så fall må fylkeskommunen ta seg av den økonomiske utfordringen, mener Vegdirektoratet.