Avviser at tunnelarbeid førte til steinras

Steinraset som forårsaket togavsporingen ved Hell lørdag, har ingen sammenheng med sprengningsarbeidene i den nye Gevingås-tunnelen. Det fastslår ingeniørgeologer etter befaring.

– Vi har selvsagt vurdert dette spørsmålet ganske nøye, sier ingeniørgeolog Bent Aagaard fra konsulentfirmaet Sweco til Adresseavisen.

Han påpeker at avstanden fra rasstedet på toglinjen til områdene inne i fjellet der det pågår sprengingsarbeider, er målt til å være rundt 400 meter.

– Det er ingen faglig erfaring som tilsier at energien fra sprengningsarbeidene kan være årsak til at steinblokken raste ut, sier Aagaard.

Jernbaneverket hadde inspeksjon av toglinjen med tanke på steinsprang så sent som fredag, bare ett døgn forut for togavsporingen.

NSB har ikke reservetogsett å sette inn i stedet for togsettet som sporet av, og passasjerene på strekningen mellom Trondheim og Stjørdal vil måtte belage seg på busstransport på noen av avgangene inntil videre. Strekningen mellom Hell og Hommelvik er åpnet for trafikk.

Det var lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim som sporet av sør for Hell stasjon i Nord-Trøndelag om lag klokken 13 lørdag ettermiddag. Ingen av de 96 om bord ble skadd.

Adressaavisen skriver følgende:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1417070.ece