Tunnel gir oljehåp i nord

Byggenæringen sto sentralt i utviklingen av de store betongplattformene som har bidratt til at Norge har fått så store rikdommer fra olje og gass. Nå kan byggenæringen igjen være med på et ”månelandingsprosjekt”. Vi mener at det er realistisk og fullt mulig å bygge en tunnel ut fra Lofoten og til de store rikdommene som ligger under havets bunn. Det betyr at vi kan få et miljøvennlig oljeeventyr utenfor Nord-Norge.

Dette med å velge en tunnel-løsning for å komme seg ut til oljefeltene har vært vurdert også tidligere. Vi hadde blant et stort prosjekt Troll i fjell. Nå valgte man en annen løsning for Trollutbyggingen. Der valgte man de store betongplattformene – et eventyr i seg selv.

Siden den gang har det skjedd en revolusjon innen tunnelteknologien. Det samme har skjedd når det gjelder boreteknologi. Vi mener derfor at dette alternativet kan være løsningen for Lofoten og Vesterålen. Vi vet at det jobbes med saken, men så langt har man valgt å legge et hemmelighetens slør over arbeidet. Vi forstår ikke hvorfor dette alternativet ikke har vært brakt inn i debatten.

Det er mange måter å drive en slik tunnel på. Man kan bruke en stor TBM-maskin (fullprofil), men det er også fullt mulig å drive en konvensjonell tunnel. Om den blir 40, 50 eller 100 km er ingen begrensning. Det er bedrifter – også i landsdelen – som kan ta på seg en slik jobb. Ut til de nærmeste oljefeltene i Vesterålen er det kun 22 km.Trollfeltet ligger 50 km fra land.

I forbindelse med en slik tunnel kan man lage lagerhaller for olje og gass. Det betyr at det ikke blir behov for kostbare oljerigger. Faren for oljesøl og annen forurensning forsvinner. Lofoten og Vesterålen kan forbli ” ren og uberørt” . Men man får likevel arbeidsplasser og den rikdommen en slik virksomhet vil gi. Dette vil også gjøre en eventuell ilandføring langt enklere.

Da man startet kartlegging av Haltenbanken fant man først ikke olje og gass, men man fant enorme kullforekomster. Ja, det er kullbelter som er mer enn 100 meter brede. Ingen andre steder i verden er det mer kull. Denne ressursen kan ikke pumpes opp, men bygger man en tunnel kan man starte et nytt eventyr den dagen olje- og gassfeltene er tomme. Det kan også være mange andre ressurser på havbunnen som kan utnyttes om man kommer til. På østkysten av England drev man tunnel ut til nærliggende kullfelt utenfor kysten allerede for 100 år siden. Den samme løsningen har man også hatt i Chile.

Vi har aktører i byggenæringen som er parat til å starte en slik ”månelanding” utenfor Lofoten og Vesterålen. Kostnadene ved å bygge en slik tunnel vil være en dråpe i havet i forhold til de inntektene som kan utløses.

Dette med å bygge undersjøiske tunneler har vi god erfaring med. Når det gjelder lange undersjøiske tunneler, kan vi bl a nevne Seikan-tunnelen (jernbane) i Japan som forbinder hovedøya og Hokkaido i nord. I våre mer nærliggende områder har vi kanalen under den engelske kanal. Rent bygningsmessig gikk dette prosjektet på skinner. Men man slet en del med de tekniske installasjonene.