Årsaken er alle klagerundene det åpnes for i det kommunale reguleringsarbeidet. Ofte tar det nesten ti år fra en plan unnfanges, til byggingen faktisk kan begynne. Så lenge vil Stortinget ikke vente, skriver Aftenposten.
- Det er sannsynligvis nødvendig med statlig reguleringsplan, sier stortingsrepresentant Hallgeir Langeland (SV).
Han sier at dette «åpenbart utfordrer lokaldemokratiet», men legger til at lyntog er så viktig at det likevel kan bli nødvendig.
Kolleger i Ap, Høyre, KrF og Venstre er enige.
- Det er klart at lyntogene må gå rett fram. Da er det ikke til å komme utenom at det i hvert fall for deler av strekningene må statlig regulering til, sier Jan Sahl i KrF.
Likevel vil lyntog tidligst være en realitet her i landet i 2021, fordi hele saken først skal utredes på nytt, og fordi selve byggingen vil ta opp til sju år.
Lar staten bestemme lyntogtrasé
Publisert: 24.08.2009 06:03. Sist endret: 27.11.2013 19:33.
Partiene på Stortinget er enige om å kjøre utenom kommunale reguleringsplaner dersom det skal bygges lyntog her i landet.
Nettleder
Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg
«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer
Les også:
-
Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
Bjørn Røsten -
Bygningsanatomi og endringsdyktighet
Jan Eldegard Hjelle -
Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
Ann-Kristin Ytreberg -
Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
Svein Bjørberg -
Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
Hilde Widerøe Wibe
Siste nyheter
- Entreprenørene positive til ny banebyggherre
- Sika lanserer nytt fugeskum
- Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
- Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
- Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
- BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
- Stor økning i antall nabokrangler
- Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen
- GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
- Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana
Byggeprosjekter
Siste kontrakter
Bildekaruseller
Byggenæringens kalender
Dato | Aktivitet |
---|---|
31.08 | Byggedagene 2021 |
08.09 | Vi Bygger Bergen 2022 |
Siste fra Bygg-TV
