Det er ikke enkelt å prosjektere et nytt veianlegg i sentrale områder i dag hvor man må ta all verdens hensyn. Det kan også være mange pressgrupper. Ja, dette gjelder selvsagt over alt.
Men i byer og i bynære områder ligger det nede i bakken mye infrastruktur som gamle elektriske kabler, telefonlinjer, vannrør, kloakknett, fjernvarme, gamle oljetankere for å nevne noe. Hus skal rives, grunn skal eksproprieres, folk skal flyttes, det skal settes opp støyskjermer - ulike offentlige organer og organisasjoner skal uttale seg. Ja, det er nesten ikke grenser for problemstillinger. Og alt dette koster penger. Det å ha en endelig kostnadsramme kan være vanskelig.
Vi er glade for at Aftenposten setter dette på dagsorden. Og vi håper at politikerne tar seg tid til å finne årsakssammenhengene. Det er også viktig at Statens vegvesen tar tak i dette - ikke som kritikk, men som et problem og en utfordring. Men alt dette er som sagt komplisert.
På grunn av alle usikre faktorene og alle mulige og umulige krav må også entreprenørene sikre seg. Det fører til at anbudene kan bli høyere enn det de kanskje burde ha vært. Men hadde entreprenørene på et så tidlig tidspunkt som mulig bli trukket med - er vi overbevist at Statens vegvesen og entreprenørene ville få prosjektene gjennomført på en langt smidigere og billigere måte. Det ville ha spart samfunnet for store beløp. Så enkelt kan det være. Samspill, tillit og åpenhet vil lønne seg.
I Aftenposten fra søndag 14. juni 2009 heter det bl a følgende:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3121343.ece
- Nøkkelord
- Leder