Ford styrker seg i Europa

Mars ble en ny sterk Ford-måned i Europa. For første gang siden 2001 kunne merket registrere 2-sifret markedsandel, det vil si 10,0 prosent.

Det er en økning på 0,2 prosent sammenlignet med mars 2008. Og i første kvartal hadde Ford en markedsandel på 9,4 prosent, som er den høyeste markedsandelen i Europa siden 1. kvartal 1998. Ford er nå kontinentets neste største personbilmerke.

- Det er svært gledelig å notere dagens vekstresultater, sier Ingvar Sviggum, visepresident med ansvar for salg, service og markedsføring i Ford Europa.

- Spesielt hyggelig er det at 56 prosent av salget gikk til privatkunder mot 43 % i mars 2008. Dette er en klar tillitserklæring til våre produkter, sier Sviggum.

Med tanke på den diskusjonen som pågår i mange land rundt om i verden om økt vrakpant for å få fart på bilsalget, er salgstallene for Tyskland av spesiell interesse. Her er det innført en solid vrakpant, og Tyskland kunne i mars registrere det høyeste personbilsalget siden mars 1999.

Ford alene solgte 28.300 biler i Tyskland i mars, som er en vekst på nesten 40% sammenlignet med samme måned i 2008. Samtidig steg merkets markedsandel med 0,7 prosent, til 7,2 prosent.