«Korridoren for Nord-Norgebanen må holdes åpen», skriver Aksjonsgruppa i brev til Samferdselsdepartementet og Miljøverndepartementet. Bakgrunnen er at Fylkesmannen i Nordland arbeider med et forslag om vern av skogområder på Statskogs eiendommer i Nordland nord for Saltfjellet.
Blant de områder som vurderes fredet er Sagvassdalen i Hamarøy kommune og Melkevatn-Hjertvatn-Børsvatn i Ballangen kommune.
Den planlagte jernbanetraseen for Nord-Norgebanen, i en utredning fra 1992, går rett gjennom begge disse to områdene.
- Mer aktuell
«Skogområder kan vernes, men ikke slik at det blokkerer for fremtidig utbygging av nasjonal miljøvennlig transportinfrastruktur», skriver Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen.
Aksjonsgruppa hevder i brevet at «Nord-Norgebanen er mer aktuell enn noen gang». Samtidig peker Aksjonsgruppa på at manglende nasjonale signaler om bygging av banen, medfører at tidligere reserverte arealer omdisponeres i kommunenes arealplaner.
- Planlagt siden 1928
Brevet til de to departementene inneholder også en kort historikk om jernbanebygging - og planer for jernbanebygging - i Nord-Norge.
«Helt siden 1928 har Nord-Norgebanen vært planlagt. Under krigsårene 1940-1945 ble deler av planene realisert. I 1982 var Nordland fylkeskommune med på en miljøkonsekvensutredning av en trasé fra Fauske til Tromsø.»
Videre peker Aksjonsgruppa på at det i 1992-1993 ble laget en omfattende rapport med beregninger av kost/nytteverdier for fem ulike alternativer, at full utbygging ifølge rapporten ga størst kost/nytteverdi, og at prisen den gang ble anslått til 17,2 milliarder kroner.