Kolbotn torg åpner dørene

Kjøpesenteret og knutepunktet Kolbotn torg åpner sine dører torsdag 21. august. Senteret forventer en omsetning på en halv milliard kroner allerede i 2009.

- Vi har hatt som mål å skape et kjøpesenter som gir gode handleopplevelser til våre kunder, og det synes jeg vi har klart. Vi er veldig stolte over å kunne åpne Kolbotn torg, sier senterleder Hege Skjelbred Hatlemark.

Kolbotn torg er et samarbeidsprosjekt mellom Oppegård kommune og Sektor Eiendomsutvikling, og består av både et kjøpesenter, moderne leiligheter, underjordisk parkering, gågater, grønne lunger og kulturhus.

Første Zara på senter

Kjøpesenterdelen består av 70 butikker, blant annet store merkenavn som H&M Kids Store, Body Shop, Tanum og Vinmonopolet. Hatlemark gleder seg også over at den populære Zara-kjeden har åpnet utsalg på Kolbotn torg.

- Dette er så vidt meg bekjent den første Zara-butikken som legges til et norsk kjøpesenter, så det er klart vi er stolte over dette, sier Hatlemark, som forteller at 100 prosent av senterets areal på 23 000 kvadratmeter nå er utleid.

Stopper handelslekkasje

Hun peker på at handelslekkasjen ut av Oppegård kommune er stor: antagelig omkring 60 prosent totalt, og hele 90 prosent for klær og sko.

- Potensialet er stort. Vi har et kundemarked på minst 151 000 mennesker, og har satt oss som mål å omsette for 500 millioner kroner i løpet av 2009, sier senterlederen.

Parallelt med kjøpesenteret er det blitt bygget 215 leiligheter tilknyttet Kolbotn torg. Sektor Eiendomsutvikling opplyser at 75 prosent av leilighetene er solgt, og regner med at salget av de resterende leilighetene vil ta seg opp i etterkant av åpningen av torget.

- Kolbotn torg har blitt et svært attraktivt sted å bo. Leilighetene er lyse og moderne, og holder høy standard. Beliggenheten er perfekt, like ved grøntområder og Kolbotnvannet, bare 12 minutter med tog fra Oslo, sier Hatlemark.

Norsk designbutikk

En av attraksjonene under åpningen av Kolbotn torg er en pop-up-butikk der det skal vises fram og selges norsk design og eksperimentell arkitektur. Pop-up-butikken går under navnet sektorpluss, og skal i første rekke stå på Kolbotn torg i fire uker.

- Vi har fått med oss noen av landets fremste designere, som tilbyr nye produkter i absolutt alle prisklasser, sier Marianne Mazarino Håkonsen, markedsdirektør i Sektor EiendomsUtvikling. Hun forteller at konseptet med mobil designbutikk er nytt i Norge, og at det kan bli aktuelt å sende pop-up-butikken på turné til andre kjøpesentre i Sektor EiendomsUtvikling.

Det er Peab som har bygget prosjektet.