Sørlandets største industrivarehus

Tre bedrifter slår seg sammen i en butikk i Sørlandsparken.

Sørlandets største industrivarehus etableres i Sørlandsparken når T.O. Slettebøe, Wenaas avd. Lochner og Sveisehuset går sammen og etablerer seg under navnet Workshop Sør.

De tre lokale bedriftene skal fortsette som selvstendige virksomheter, men samlokaliseres i Sørlandsparken og etablerer også et markedsføringsfellesskap. Det nye fellesskapet har fått navnet Workshop Sør, skriver aktørene i en pressemelding.

- Navnet er på ingen måter tilfeldig valgt, understreker Finn Werring som er daglig leder i Wenaas avd. Lochner. - Vi henvender oss først og fremst til næringslivskunder, samtidig som vi er stolte av at vi sammen har 70 svært kunnskapsrike medarbeidere. Gjennom navnet Workshop Sør vil vi fortelle både at vi primært er leverandør til det profesjonelle markedet, samtidig som vi også får frem at kunnskap og gode ideer er noe av det du får på kjøpet hos oss, sier han.

Byggingen av det nye industrivarehuset er akkurat startet og etter sommerferien vil både Wenaas avd. Lochner og Sveisehuset flytte til Sørlandsparken rett utenfor Kristiansand - i et nyoppført bygg som ligger vegg i vegg med T. O. Slettebøe. Den tradisjonsrike virksomheten T. O. Slettebøe har allerede vært etablert i Sørlandsparken i flere år, og ser frem til å få nye partnere som aller nærmeste nabo.

De tre virksomhetene har en samlet årsomsetning på over 200 millioner kroner og blir en betydelig aktør, selv målt i nasjonal målestokk.

- Vi er på mange måter det profesjonelle markedets svar på sørlandssenteret. Her kan profesjonelle kunder få dekket store deler av sitt behov innenfor områder som verktøy og materiell, vernetøy, arbeidsklær, løft, brannvernutstyr, gass og sveis, sier Bjørgulv Ryen, daglig leder i Sveisehuset Kristiansand.

- Sammen får vi en unik bredde både når det gjelder vareutvalg og kompetanse. Vi utfyller hverandre - selv om vi hver for oss har vært leverandører til mange av de samme kundene. Derfor er dette en veldig godt match, fastslår han.

Workshop Sør legger vekt på å være en lokalt forankret leverandør. Selv om trenden i handelen er stadig større kjededannelser, så tror alle tre virksomhetene på at det er et konkurransefortrinn å beholde det lokale særpreget.

- Gjennom dette fellesskapet får vi de aller fleste stordriftsfordelene, men uten å gi slipp på vår selvstendighet. Det er knapt noen som slår oss på vareutvalg, men vårt viktigste konkurransefortrinn er den brede fagkunnskapen våre 70 medarbeidere samlet råder. Det er kunnskap som knapt kan kjøpes for penger - men hos oss får du den altså på kjøpet, sier Aksel Slettebøe i T.O. Slettebøe.