Med dagens bevilgninger går det 50 år før veiene har bra nok standard. Han mener bompenge-motstanderne må tie og gjøre som resten av europeerne.
- Det er en spesiell diskusjon vi har i Norge. Hvis vi ser på nesten alle andre land sørover i Europa, finansierer de rubbel og bit av sine stamveier med bompenger.
Vil ta 50 år
Fra 1990 til 2005 har billistene betalt inn 36 milliarder kroner i bompengeavgifter. Disse pengene skal delfinansiere veiutbygging. Men for å få stamveiene opp på en god standard trengs det 230 milliarder kroner. Slik staten bevilger penger i dag vil det ta 50 år. Skal målet nås på 30 år må billistene bidra med ytterligere 80 milliarder kroner i perioden. Han tror billistene er villige til å bidra for å få hevet standarden på en rekke strekninger, 20 år huritigere enn om staten alene tok regninga.
- Ansvarsfraskrivelse
Norges Automobilforbund er uenig og mener dette er et brudd på forutsetningene om at det er Staten selv som skal betale veiutbygging her i landet.
- Dette er ikke bra. Dette må man vel kunne kalle en ansvarsfraskrivelse. Allerede i dag betaler jo brukerne 7 av 10 kroner som blir brukt til veiinvesteringer, sier direktør for samfunnskontakt, Håkon Glomsaker.
- Ikke fundert over
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil ikke, umiddelbart, støtte forslaget fra veidirektøren.
- Det er et spørsmål som jeg ikke har fundert over, sier hun. - De bompengeprosjektene som jeg har lagt fram for stortinget har vært lokalt initierte av komuner og fylke som har ønsket å komme tidligere fram i køen enn de ellers ville ha gjort.