Krever to spor på Trønderbanen

- Skal reisetiden Trondheim - Steinkjer komme ned på en time, betinger det dobbeltspor, sier tillitsvalgt i Norsk Lokomotivmannsforbund, Kjell S. Johansen, ifølge Trønder-Avisa.

Ved enkeltsporet drift vil en aldri kunne kjøre distansen på en time, påpeker han. Han viser til at det vil gå med for mye tid i å vente på møtende tog. - Det er av største viktighet at de forbedringer av jernbanetraseen som gjøres, må tjene denne målsettingen. Om en planlegger for snevert vil det gi flaskehalser på framtidens jernbane, som gjør at målsettingen ikke kan nås. Politikerne, og andre interesserte, må være på offensiven om en skal få et framtidsrettet og miljøvennlig transportsystem på skinner i Trøndelag, hevder han. Noen politikere ønsker å bruke det en sparer ved å legge et enkelt spor gjennom Gevingåsen til en tunnel med ett spor gjennom Forbordsfjellet. Dette er meget korttenkt og vil danne to flaskehalser i forbindelsen Trondheim Steinkjer. Om en senere vil utvide til dobbeltspor vil det representere store kostnader og store praktiske problemer. Lokomotivpersonalets forening i Trondheim vil derfor innstendig oppfordre våre politikere til å gå inn for at det bygges dobbeltspor gjennom Gevingåsen tunnel, og at det samme gjøres i tunnelen gjennom Forbordsfjellet, når den senere bygges, sier Johansen.