Rådgiverne tok rollen som kritikere

Ved byggingen av Hanekleivtunnelen var Norges Geotekniske Institutt (NGI) rådgiver. Da ulykken skjedde, var det samme instituttet først ute med å kritisere sikringstiltakene.

Etterpåklokskap er som kjent en meget eksakt vitenskap, er kommentaren fra assisterende veidirektør Kjell Bjørvig. Han sier det kan virke litt underlig at nettopp NGI står i første rekke blant kritikerne, men understreker samtidig at det selvfølgelig er korrekt at tunnelen var for dårlig sikret. Beviset ligger jo der, men utfordringen var å kunne forutse at dette skulle skje, sier Bjørvig. På spørsmål om det er korrekt som NGI nå hevder at maksimal sikring av tunnelen ville kostet 600.000 kroner, sier Bjørvig at prisen for armert betong er om lag 25.000 kroner per meter. Tunnelen er 1.700 meter lang, men at vi for 600.000 kroner hadde fått sikret en sone som utgjør rasets lengde, er nok riktig. Skulle vi sikret hele tunnelen på den måten, ville nok prisen blitt mellom 30 og 40 millioner kroner, sier Bjørvig. Han føler seg overbevist om at prosjektledelsen hele tiden har fulgt geologenes anvisninger til punkt og prikke.