Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Lavenergihus skal bli trendy

Publisert: 14.11.2006 12:00. Sist endret: 27.11.2013 19:50.

Selg lavenergihus til trendsettere, så følger de andre etter, sier Trond Haavik i Segel AS.
  • Innfører forbud mot bruk av mineralolje til byggvarme

  • Person til sykehus etter arbeidsulykke på Sortland

  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter

  • Stangeland kjøper Veidekkes pukk- og asfaltvirksomhet i Rogaland

Nettleder

Bekymringsfull trang kommuneøkonomi

Les også:

  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
  • Gjenoppbyggingen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innfører forbud mot bruk av mineralolje til byggvarme
  • Person til sykehus etter arbeidsulykke på Sortland
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Stangeland kjøper Veidekkes pukk- og asfaltvirksomhet i Rogaland
  • Datafangst og maskinlæring skal gi bygg som tenker fremover
  • Varslet permitteringer - fikk bonus
  • Håp om økonomisk oppsving i 2021
  • Solberg: - Mange arbeidsplasser hadde gått tapt ved stengte grenser
  • Nå renner kompensasjonen inn på konto
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Sonja Henie ishall

Flere prosjekter

  • Fri Sikt Volsdalsberga
  • Strømmehaven omsorgssenter
  • Åssiden fotballhall
  • Egenesgården
  • Domus Oppdal
  • Johannessenteret
  • Magasinparken
  • Legenes hus
  • DSV i Vestby
  • Paradisalléen
  • Powerhouse Telemark
  • Skogro
  • Kristian Augusts gate 13
  • Atrå skule
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter

Flere kontrakter

  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

  • Høyblokka krymper når det nye regjeringskvartalet reiser seg - se bilder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Sigurd Aarvig Haavik mener det er feil strategi å selge lavenergihus bare ved hjelp av pris og driftskostnad. Andre årsaker enn de rent økonomiske betyr mye mer for at kjøperne blir tilfredse med miljøvennlige boliger. Trond Haavik og Synnøve Elisabeth Aabrekk i rådgivingsfirmaet Segel AS har skrevet en internasjonal håndbok om mulighetene for leveranser til lavenergihus. Bak bokutgivelsen står solenergiprogrammet til International Energy Agency (IEA). Med suksesshistorier fra flere land skal norske bedrifter oppmuntres til å satse i dette markedet. Erfaringer med lavenergihus i Europa, Amerika og New Zealand bli presentert på konferansen Næringsutvikling med ny energiteknologi i Oslo i slutten av november. Global problemstilling Økende energipriser og knapphet på energi krever nye løsninger innen husbygging verden over. Viktige problemstillinger går igjen enten klimaet er kaldt eller varmt. I nord er utfordringen å holde på varmen, mens det andre steder gjelder å kjøle ned. Uansett er utfordringen å finne så energieffektive løsninger som mulig. Hvis norske bedrifter lykkes med leveranser til lavenergiboliger, har de gode muligheter for eksport. I motsatt fall vil utenlandske selskaper komme hit og utgjøre en trussel mot norsk byggindustri, sier Trond Haavik, som leder internasjonale operasjoner i Segel AS. Lær av bilselgere Men veien til kjøpere av miljøvennlige hus går ikke først og fremst gjennom å vektlegge energiøkonomisering og mulighetene for å kutte strømregningen. Hvis du skal selge et produkt fordi det koster så og så mye, betyr det at du bare satser på pris. Hvor mange bilselgere selger på pris? spør Haavik retorisk. Flere undersøkelser har vist at det ikke er enøk som gjør eiere av lavenergihus tilfredse. Positive trekk ved boligen som ikke har med lavere energiforbruk å gjøre, blir verdsatt dobbelt så høyt som selve energiinnsparingen av folk som har kjøpt lavenergihus i New Zealand og USA. Slike positive trekk kan være høyere komfort og bedre inneklima. Klart budskap Ifølge håndboken Business Opportunities in Sustainable Housing bør bedrifter som ønsker å bli markedsledere, vektlegge at produktene deres skiller seg ut fra konkurrentenes. Energieffektive løsninger for boliger er kommet over startfasen. Nå bør bedrifter som vil inn i dette markedet, definere hvor de står og fremheve tilleggsverdiene som deres produkter har. De mest suksessfulle historiene handler om dem som har lagt vekt på andre ting enn de tradisjonelle, sier Haavik. Betyr dette at bedriftene må appellere mer til holdninger og miljøengasjement hos huskjøperne enn økonomi? Hvis du skal selge til alle, har du et utydelig budskap. Men noen har større interesse av produktet enn andre, og retter du budskapet disse kundene, treffer du i hvert fall dem. I den fasen vi er i nå, må man appellere til trendsetterne. Sveitsisk passivhus En av historiene handler om hvordan det sveitsiske firmaet Anliker AG foretok et veivalg. Ved prosjektering av nye leiligheter i Konstanz, Rothenburg, lyttet bedriften til arkitektens råd om at det ville være god forretning å satse på bærekraftig boligbygging. Argumentene var at dette ville være i tråd med firmaets mål om å levere boliger med høy standard og lave driftskostnader. Prosjektet ville bidra til å øke bevisstheten om miljøvennlige hus og gi kunnskap om leveranse av en ny type boliger. Videre skulle prosjektet styrke firmaets renommé og sist, men ikke minst, gi fortjeneste. Bedriften planla at en del av boligprosjektet skulle være såkalt passivhus som ikke trenger noen tilførsel av energi til oppvarming, og med solfangere som gir energi til varmtvann. Prisen ble beregnet til sju prosent over prisen på tilsvarende, konvensjonelle leiligheter. Snudde på markedsføringen Kundegruppen ble definert som unge familier med miljøengasjement, som gjerne vil prøve noe nytt og som vil at barna skal vokse opp i sunne omgivelser. Anliker tenkte at når disse kundene har testet produktet og anerkjent det, vil andre følge etter. I informasjonen om passivhuset ble følgende trekk fremhevet i prioritert rekkefølge: Vakre omgivelser, høy kvalitet, pris og tekniske data. Trond Haavik kommenterer: Anliker snudde opp ned på produktets viktigste verdi i forhold til bieffekter og tilleggsverdier. Produktets viktigste verdi ble et biprodukt, og det opprinnelige biproduktet ble hovedpoenget. Resultatet overgikk alle forventninger. Planen var å bygge 12 av 44 leiligheter etter passivhus-standard. Responsen fra markedet var imidlertid slik at samtlige leiligheter fikk passivhus-standard. Anliker tjente like mye på salget av leilighetene som ved salg av konvensjonelle leiligheter. Husbanken bidrar Husbanken er ansvarlig for den norske deltakelsen i IEA-prosjektet som står bak håndboken. På hjemmebane har Husbanken bidratt til planlegging og igangsetting av svært mange lavenergiboliger og passivhus, opplyser underdirektør Are Rødsjø i Husbankens seksjon for bolig- og miljøkvaliteter. Vår satsing på lavenergiboliger gir gode resultater, som kommer etter en bevisst satsing over flere år. Interessen for lavenergiboliger er økende, og det er kamp om en plass i dette markedet. Vi ser nå et økende antall annonser for lavenergiboliger på nett, i aviser, tidsskrifter og kataloger, sier Rødsjø. Blant annet har Husby Borettslag og Primahus ferdigstilt 56 boliger med et energibehov som er redusert med 60 prosent i forhold til behovet i tilsvarende boliger bygd på forskriftsnivå. Lillehammer og omegn boligbyggelag (LOBB) har fullført planleggingen av et prosjekt med 74 prosent redusert energibehov. Dette kan sammenlignes med de berømte kroppsvarmehusene i Gøteborg og er på nivå med den tyske passivhus-standarden, sier Rødsjø. Husbanken har satt som mål at antall boliger med halvert energibehov skal utgjøre 50 prosent av all nybygging i 2010. Fakta: Business Opportunities in Sustainable Housing er en håndbok i markedsføring basert på erfaringer fra ti land. Håndboken inneholder eksempler fra eksisterende bebyggelse og nybygging og viser hvordan markedsføringsteori kan omsettes i vellykket praksis. Boken er et av produktene fra IEA-prosjekt SHC 28 / ECBCS 38. Den norske deltakelsen i disse prosjektene er finansiert av Husbanken, Enova SF og Norges forskningsråd. Håndboken vil i løpet av 2006 komme i norsk versjon. Den kan lastes ned gratis på www.lavenergiboliger.no

Nøkkelord:

Import
 

Fire prekvalifisert til milliardoppdraget E39 Lønset-Hjelset

 

Stangeland kjøper Veidekkes pukk- og asfaltvirksomhet i Rogaland

Person til sykehus etter arbeidsulykke på Sortland

 

Innfører forbud mot bruk av mineralolje til byggvarme

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen