Mobiltelefoner for retten

Oslo tingrett skal nå ta stilling til hvor lang levetid en mobiltelefon kan forventes å ha. Saken har stor prinsipiell betydning.

I sommer ble Nokia stevnet for brudd på forbrukerkjøpsloven av forsikringsselskapet Forbrukerforsikring. En av selskapets kunder hadde en tre år gammel telefon der tastaturet hadde sluttet å virke. Nokia nektet å følge reklamasjonsfristen på fem år og ville verken reparere telefonen eller refundere penger. Nokia hevder at reklamasjonstiden er to år, siden en mobiltelefon etter deres mening ikke har en levetid på mer enn tre til fire år. Derfor stevnet Forbrukerforsikring Nokia for forliksrådet. Nokia har nå overlatt saken til bransjeforeningen Elektronikkbransjen, og dermed møtes partene om kort tid i Oslo tingrett. Mange rammes Vi vil om nødvendig forfølge denne saken helt til Høyesterett, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring, Johan Dolven. Dolven mener årsaken til at ingen privatpersoner har tatt kampen i retten, er at prisen på en mobiltelefon er såpass lav. Vi i Forbrukerforsikring sikrer forbrukerne mot å kjøpe katta i sekken. Tusenvis av mobilbrukere har kjøpt telefoner av dårlig kvalitet som blir ødelagt etter kort tid. Både mobilbrukere og mobilprodusenter vil være tjent med en avklaring, sier Dolven. Han mener dommen vil få store konsekvenser for landets 3,4 millioner mobilbrukere og hele mobilbransjen. Nokia-saken er en viktig prinsippsak som vi håper skal lære mobilprodusentene at de ikke kan herse med norske forbrukere, sier Dolven. På klagetoppen Målet er selvsagt at forbrukere skal få slått fast at de får den reklamasjonstiden de har krav på etter norsk lov, sier Johan Dolven. I flere år har mobiltelefoner vært på klagetoppen her i landet. Bare i første halvår i år fikk Forbrukerrådet 2500 henvendelser om mobiltelefoner. Selskapet Forbrukerforsikring forsikrer nordmenn mot dårlige kjøp. Forsikringsselskapet yter advokathjelp til folk som ønsker å forsikre varekjøp og tjenester.