Får ikke bli lavprisflyplass

Regjeringen vil diktere flyplassavgiftene på Rygge. Dermed kan lavprisprofilen til flyplassen være truet.

Rygge flyplass i Østfold skal etter planen åpne for sivil trafikk 1. oktober neste år. Flyplassen har sagt at den har som mål å tiltrekke til seg lavprisselskaper, noe den vil få til ved å lokke flyselskapene med lave avgifter, skriver Dagsavisen. Men regjeringen frykter at den private flyplassen skal utkonkurrere Avinor-eide Gardermoen. Departementet vil derfor diktere prisene på Rygge, noe som kan sette flyplassens lavprisprofil i fare. Det vil være komisk og urimelig hvis vi skal ta overpris fordi Samferdselsdepartementet bestemmer det. Hvis man skal få fri konkurranse i luftfarten i Norge, er det viktig å ikke få et rigid prissystem, sier styreleder Egil Ullebø ved Rygge flyplass. For å verne Gardermoen mot konkurranse, strår det i konsesjonen til Rygge at flyplassen ikke skal ha mer enn 750.000 passasjerer i året.