Acciona Ghella JV har gått til søksmål mot Bane NOR. Under to uker til rettssaken starter, har partene fortsatt håp om å komme i mål med diskusjonene utenfor domstolene. Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Follobane-rettssak nærmer seg - partene jobber fortsatt for løsning utenfor domstolene

Mindre enn to uker før rettsaken mellom Follobane-entreprenør Acciona Ghella JV og Bane NOR skal starte, håper partene fortsatt på å komme til enighet.

I fjor vår ble det kjent at det spansk-italienske joint venture-selskapet Acciona Ghella krevde mer penger og at de hadde gått til søksmål mot Bane NOR.

Bakgrunnen for søksmålet var uenigheter mellom entreprenøren og byggherren om forståelsen av en teoretisk beregningsmodell for hvor lang tid tunnelboringen på Follobanen kunne ta, og hvordan en mulig kompensasjon for teoretisk inndrift av tunnelboringen skulle beregnes.

Det var Teknisk Ukeblad som fortalte om søksmålet først.

Utsatt en uke

Saken skal etter planen gå fra 18. januar til 19. februar, men partene jobber fortsatt for å unngå å møtes i tingretten.

– Det er fortsatt dialog mellom AGJV og Bane NOR. Begge parter har et håp om å komme til enighet utenfor rettsapparatet. Vi har tradisjon for godt samarbeid, skriver kommunikasjonssjef i Follobaneprosjektet, Kathrine Kjelland, i en epost til Byggeindustrien.

Byggeindustrien har også vært i kontakt med AGJV, men de har ingen kommentar til saken utover det Bane NOR har sagt.

Gir usikkerhet rundt varslet kostnadsøkning

TBM-kontrakten til AGJV hadde i utgangspunktet en verdi på 8,7 milliarder kroner, og utgjør den klart største delaktiviteten av Follobaneprosjektet.

Ifølge en evalueringsrapport fra Oslo Economics som ble offentliggjort før jul, har endringsordrer på TBM-delprojektet ført til en kostnadsøkning i absolutte kroner på 526 millioner kroner.

Men Oslo Economics skriver i rapporten at AGJVs søksmål har gjort denne summen er usikker.

– Entreprenør AGJV og Bane NOR er uenige om endelige beregninger av kompensasjonrelatert til ulike endringsordre, og entreprenøren har stevnet Bane NOR for Oslo tingrett. Partene vil forsøke en løsning utenfor rettssystemet. Det at sakene ikke er endelig avgjort innebærer at endelig kostnad på dette området er usikker, skriver Oslo Economics i rapporten.

Skal åpnes i 2022

Follobane-prosjekteter mellom Oslo og Ski et av de største samferdselsprosjektene gjennom tidene i Norge.  Linjen går hovedsakelig i den 20 kilometer lange Blixtunnelen som er boret med TBM.

Prosjektet tilrettelegges for en hastighet på inntil 250 km/t og halverer reisetiden med tog mellom Ski og Oslo S og dobler samtidig kapasiteten på strekningen.

Åpningen av Follobanen er utsatt med ett år. Den skal etter planen settes i drift i slutten av 2022, og har etter flere kostnadsøkninger nå en kostnadsramme på 35,9 milliarder kroner.