Glass og Fasadeforeningens veileder «Tiltak mot overflateskader på bygningsglass – Rengjøring av bygningsglass» skal forhindre riper i glasset. Foto: Glass og Fasadeforeningen

Glass og Fasadeforeningen med veileder for å unngå riper i glasset

Feil rengjøring av herdet glass kan gi riper, men en ny veileder fra Glass og Fasadeforeningen forteller hvordan man unngår dette.

– I løpet av den siste uken har vi avdekket overflateskader som følge av rengjøring med feil redskap, sier prosjektleder Hans Olav Meen Nilssen i en pressemelding fra Glass og Fasadeforeningen.

Nilssen ble, ifølge meldingen, tilkalt til et byggeprosjekt i Oslo der det var oppdaget tydelige riper i vindusglasset, og oppdragsgiver mistenkte at montert isolerglass var blitt levert med produksjonsfeil.

– Ved befaringen ble det avdekket at utvendig glasslag var herdet og glasset var rengjort etter montasje. Vi så tydelig at det var benyttet metallskrape som rengjøringsredskap. Skrapens bredde kom nemlig frem i de påførte ripene. Dette er ett av mange skrekkeksempler på feil bruk av redskap ved rengjøring. Typisk feil er at renholdere bruker metallskrape både som nal og som redskap til å fjerne overflatesmuss- og flekker. Slike feil skaper unødvendig mange diskusjoner om årsak og ansvarsfordeling. Dette blir igjen reklamasjonssaker som alltid ender opp med store konsekvenser for den tapende part, sier Nilssen.

I veilederen « Tiltak mot overflateskader på bygningsglass – Rengjøring av bygningsglass» gir Glass og Fasadeforeningen generelle råd om hva man skal ta hensyn til i forbindelse med rengjøring og beskyttelse av glassoverflater, og spesielt i forbindelse med oppføring av bygg.

Riper i glassoverflater kan oppstå i produksjon, under transport, håndtering og montering, men rengjøring og vedlikehold er likevel den vanligste årsaken, skriver foreningen.

– Det påligger alle i leveringskjeden fra produksjon og frem til produktet er montert å påse at det håndteres på en måte som forhindrer riper i glassoverflatene. Riper som observeres underveis fra produksjon frem til overtakelse, skal varsles uten unødig opphold. Deretter gjelder de samme forholdsregler for rengjøring og vedlikehold for eier av produktene, kommenterer direktør i Glass og Fasadeforeningen, Bjørn Glenn Hansen.