Bruk av grønne maskiner må følges opp

Byggenæringen jobber aktivt for å bli en del av den grønne løsningen, og ikke kun være en del av problemet. Som en del av dette snakkes det om, og brukes, stadig flere fossilfrie og utslippsfrie maskiner på norske byggeplasser.

På verdensbasis er bruk av fossilfrie, og ikke minst utslippsfrie, anleggsmaskiner nesten fraværende. Vi i Norge er faktisk en av pådriverne for en slik utvikling, og er med på å pushe frem de store produsentene på verdensbasis. Og finnes det ikke løsninger som er gode nok, lager vi eller modifiserer vi maskinene her hjemme lokalt, tilpasset vårt marked. For det har skjedd mye med både offentlige og private byggherre-krav den senere tiden. Ikke minst har de offentlige byggherrene stilt stadig strenger krav til at deres bygg- og anleggsplasser skal være fossilfrie, og i tiden fremover i stadig økende grad utslippsfrie. Det betyr elektrisk drift på alt av maskiner og utstyr. Det var Oslo kommune som gikk aller først i denne løypa, men flere begynner nå å følge etter, og vi ser stadig oftere i konkurranseutlysningene at det stilles krav om grønne maskiner.

Utfordringen er selvsagt at fortsatt er mange av disse maskinene mangelvare, og er veldig dyre. Så mens stadig flere krever bruk av grønne maskiner, er antallet maskiner tilgjengelig i markedet begrenset, noe som i seg selv da kan virke konkurransedempende. Det er også slik at om en aktør vinner en konkurranse, og ikke har maskiner tilgjengelig, kan de få utfordringer med å få utstyret levert tidsnok. Dette er ofte ikke hyllevare. Hva skjer da? Mister aktøren oppdraget om maskinen ikke kan anskaffes til byggestart? Spørsmålet er også i hvor stor grad byggherren kontrollerer hva som faktisk foregår på den aktuelle bygg- eller anleggsplassen. Brukes de grønne maskinene slik det er tenkt, eller blir dette mest skrivebordsøvelser, der man ikke ser til at maskinene brukes slik det kreves i kontraktsgrunnlaget. Om noen spekulerer i dette og vinner kontrakter på grønne byggeplasser, men ikke leverer som forutsatt må dette selvsagt få konsekvenser – om ikke blir konkurransen ikke reell eller rettferdig. Det koster store summer å anskaffe utslippsfrie maskiner, de er langt dyrere enn de som går på vanlig dieseldrift. Dermed vil prisen for å kunne ta på seg oppdraget også bli høyere, og om noen spekulerer i dette vil de seriøse og de som følger reglene til punkt og prikke ikke kunne få utfordringer med å vinne frem. Derfor er det helt avgjørende at byggherrene har et bevisst forhold til nettopp dette – at de som vinner frem i de grønne kontraktene faktisk etterlever kravene. Om ikke vil oppslutningen rundt denne typen kontrakter kunne forsvinne, og man vil ikke få med seg de aktørene som kan levere best og vil være med på dette løpet. Et løp som er helt nødvendig, og som vil komme om vi vil eller ikke. Og her må næringen selv være med å dra lasset, men da må også myndighetene spille på lag.

Heldigvis ser det ut til at det stadig kommer flere grønne og utslippsfrie maskiner inn på markedet, og at prisene etter hvert dermed vil presses nedover. Det vil gi både økt konkurranse, og bedre totalløsninger – samt at maskinene hele tiden vil bli bedre og kunne levere bedre ytelser.

Torsdag kunne vi blant annet se at Tom Wilhelmsen AStok i bruk tre helelektriske tippbiler. Denne utviklingen vil kunne bli et viktig bidrag rundt totaliteten til de grønne byggeplassene. Frem til nå har man først og fremt satt krav om utslippsfrie maskiner innenfor byggegjerdet, men vi ser nå at det også blir stadig bedre løsninger for utstyret som brukes til og fra byggeplassene – noe som vil gi en ny dimensjon til miljøarbeidet. Vi har også sett eksempler på dette innen betongbiler.

Det vil i tiden fremover komme flere og strengere krav fra byggherrene til leverandørene om å kunne levere grønt. Det er selvsagt bra, og vil være med på å presse utviklingen fremover. Men husk at det ikke nok å sette krav – kravene må også følges opp, samtidig som det er viktig at byggherre ser hva som faktisk er reelt og mulig å levere.