Konstituert konsernsjef i Hæhre og Isachsen Gruppen, Albert Hæhre, er med som gjest i podkasten Byggeplassen. Han er med via Teams fra Vikersund. Foto: Tuva Skare

Albert Hæhre i podkast: Frykter permitteringer dersom ikke flyplassprosjekt settes i gang

Hæhre Entreprenør og PEAB står klare til å bygge flyplass i Mo i Rana, men bremsene er satt på som en følge av koronakrisen. Anleggsveteranen Albert Hæhre frykter de må permittere ansatte etter ferien dersom prosjektet ikke kommer i gang.

Konstituert konsernsjef i Hæhre og Isachsen Gruppen, Albert Hæhre, er med som podkastgjest via Teams fra Vikersund. 

I Byggeplassen snakker han om hvordan koronakrisen har påvirket anleggsbransjen og hva han mener må til for at byggenæringen skal stå oppreist gjennom stormen.

Hæhre, som nylig deltok i et digitalt innspillsmøte som en av ti aktører fra bygg og anlegg med Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet, mener det er avgjørende at det offentlige setter i gang prosjekter som er klare.

Selv står Hæhre Entreprenør (underentreprenør) og PEAB (totalentreprenør) klar for å begynne byggingen av en ny flyplass i Mo i Rana i en totalentreprise, men 1,7-milliardersprosjektet er satt på vent bakgrunn av koronakrisen.

NRK meldte nylig at Rana kommune vil bla opp 450 millioner kroner for å sikre at Polarsirkelen lufthavn bygges, men forutsetningen er at staten også øker sin andel i prosjektet.

Byggestart var planlagt 1. august i år.

‒ Dette er et prosjekt som kan startes umiddelbart om man finner en ordning. I utgangspunktet skulle prosjekteringen startet rundt påsketider, men det satte koronakrisen en stopper for. Hvis ikke dette flyplassprosjektet kommer i gang, så er vi i store permitteringer etter ferien, sier Albert Hæhre i podkasten.

Hæhre roser samtidig politikerne og byggherrene for jobben de gjør i en krevende periode og mener flere av tiltakspakkene som har kommet er gode.

Likevel mener han krisepakkene ikke treffer godt nok - spesielt for de store entreprenørene i anleggsbransjen.

Hæhre mener det trengs økte bevilgninger som kan gå rett inn i eksisterende kontrakter.

‒ Tiltakspakkene som er lagt opp så langt er velmente og de gjør mye bra for mange bransjer, men for vår del av bransjen slår det ikke inn som hjelp. Vi må få økte bevilgninger inn mot de store byggherrene, slik at de kan håndtere utfordringene med den verktøykassa som den eksisterende kontrakten faktisk er. Jeg har snakket med mange byggherrer og jeg tror de ønsker det samme som oss. Men skal de få det til, så er det avhengig av økte bevilgninger rett inn i prosjektene. Det er den eneste farbare veien, slik jeg ser det, sier Albert Hæhre som frykter konskvensene i form av økt konflikter og konkurser dersom man ikke lykkes med det.