Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Vedum mener investeringsstopp i Avinor slår i hjel statlig korona-hjelp: - Veldig uklokt

Hvis Avinor kutter investeringene sine med én milliard kroner i 2020 på grunn av koronaviruset, nuller de nærmest ut statens milliardstøtte til samferdselssektoren, advarer Senterpartiet-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Mandag skriver Avinor at de har redusert planlagte investeringer for 2020 med i overkant av én milliard kroner. Flere store vedlikeholdsprosjekter, som for eksempel reasfaltering av lufthavner som Kristiansund, Molde og Lakselv er utsatt, og flyplassutbyggeren revurderer planlagte prosjekter som ny terminal Tromsø, ny terminal Trondheim, utvidelse av Non-Schengen terminal på Oslo lufthavn, ny lufthavn Bodø, samt nytt tårnsystem i Oslo.

Partileder Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet sier til Byggeindustrien at selv om han kan forstå en del av Avinors resonnement, er det uheldig å dra i bremsen i en tid hvor samfunnet er avhengig av at hjulene holdes i gang.

‒ Den type prosjekter som stoppes her, er den type prosjekter som vi virkelig trenger nå. Jeg kan skjønne at man revurderer Non-Schengen-utvidelsen. Det er virkelig ikke sikkert at behovet vil være like stort fremover som det har vært. Men vedlikeholdsprosjekter er det som trengs nå. Her må generalforsamlingen i Avinor engasjere seg. Selv om det drives som et selskap, er Avinor 100 prosent statlig styrt, og samferdselsminister Knut Arild Hareide må gå inn og si at vi trenger vedlikeholdsprosjekter fremover, sier Vedum.

Daglig leder Monika Eeg i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg i Møre og Romsdal (EBAMR) mener myndighetene gir med den ene hånden og tar med den andre når en statlig aktør som Avinor avlyser konkurranser som de gjorde i Kristiansund 12. april.

Vedum sier seg enig.

‒ Stortinget var først ute med å foreslå motkonjunkturtiltak, og har bevilget litt over én milliard kroner til samferdselstiltak; 1,150 milliarder, hvis man regner med bredbånd. Med dette ene vedtaket slår Avinor i hjel hele dette. Stortingets bevilgning blir tilnærmet nullet ut, sier han.

Senterparti-lederen mener Avinor går i helt feil retning, og ber samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om å ta grep i det statlige selskapet.

‒ Hareide bør så fort som mulig få til et møte med Avinor. Samferdselsministeren er sjef her hvis han vil, og han bør heller løfte opp og fremskynde vedlikeholdsprosjekter i stedet for å kutte. Hvis ikke forsterker en av Norges største samferdselsutbyggere krisen i stedet for å motarbeide den, og det er veldig uklokt, sier Vedum.

‒ Som en konsekvens av at flytrafikken er drastisk redusert på grunn av koronasituasjonen har også Avinors inntekter falt betydelig. Vi følger Avinors situasjon tett og har dette med oss i vårt arbeid med revidert nasjonalbudsjett, kommenterer samferdselsminister Knut Arild Hareide i en epost til Byggeindustrien.