Det gjeldende unntaket går ut 13. april, men vil nå bli forlenget med 30 dager fram til 14. mai.
– De eksepsjonelle omstendighetene som følge av pandemien har en betydelig innvirkning på veitransport i Norge. Fleksibilitet er nødvendig for å sikre at varene kommer fram. ESA har konkludert med at et midlertidig unntak ikke vil være i strid med arbeidsforholdene for sjåførene og trafikksikkerheten generelt, skriver ESA på sine nettsider.
Det nye unntaket vil imidlertid kun gjelde for godstransport.
– Av hensyn til forsyningsberedskapen i disse koronatider er det ønskelig å ha mulighet for fortsatt unntak for de transporter som har behov, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen i en pressemelding.
Unntaket er mindre omfattende enn det gjeldende, og foruten at det kun omfatter godstransport, er det blant annet en grense for daglig kjøretid på maksimalt 11 timer og minimum 9 timers hvile i døgnet.
– Vi understreker viktigheten av å ivareta sjåførens arbeidsvilkår også i denne situasjonen. Selv med unntak fra kjøre- og hviletidsreglene er lovverket klart. Ingen sjåfør må føre eller forsøke å føre et kjøretøy når man ikke er skikket til det, sier Lutnæs.