Satser på digital kompetanseutvikling hjemmefra

Den pågående koronapandemien gjør at bedrifter over hele verden opplever en ny arbeidshverdag, som følge av å ha etablert hjemmekontor. Mange bedrifter velger nå å bruke denne tiden til å tenke nytt.

Metier OEC og Skanska skulle nylig arrangere en samling

for 25 av entreprenørens medarbeidere, som en del av det interne kompetanseutviklingsprogrammet GNIST Prosjekt. Reiserestriksjoner og smitteverntiltak gjorde det imidlertid umulig å gjennomføre samlingen som planlagt. I stedet for å utsette samlingen, valgte de å gjennomføre samlingen digitalt.

Prosjektleder Sandra Rommetveit i Skanska. Foto: Skanska

– Som opplæringsvirksomhet er det vårt ansvar å finne gode digitale løsninger, nå som vi ikke lenger kan møtes for å diskutere og lære av hverandre i et klasserom. Vår kursportefølje består allerede av en rekke e-læringskurs og anerkjente sertifiseringer i prosjektledelse som du kan ta på nett, og det er nå viktigere enn noen gang å vurdere kompetansebygging – også hjemmefra, sier Jon Arve Wålberg, director of online business development i Metier OEC AS i en pressemelding.

Skanska sier at den nye, digitale samhandlingsformen fungerte godt. Temaet for samlingen, «praktisk prosjektstyring i Skanska», var andre modul av til sammen åtte moduler i det to år lange utdanningsløpet Gnist Prosjekt. I og med at det ikke lenger var mulig å samle alle fysisk, ble hele samlingen gjennomført ved hjelp av Teams.

– Foreleser var godt forberedt og ledet samlingen på en svært bra måte. Alle slo av mikrofonene sine, og vi brukte chat til å stille spørsmål. Du mister selvsagt litt når du ikke er samlet fysisk, men samtidig blir det mindre avbrudd og når noen først stiller et skriftlig spørsmål, blir spørsmålene gjerne bedre, En av de som deltok på samlingen fra hjemmekontoret sitt i Stavanger, påpeker prosjektleder Sandra Rommetveit i Skanska.

I tillegg til forelesning, er gruppearbeid en sentral del av kursmodulen. Dette ble også løst i Teams-møter med grupper på fire, hvorav hver gruppe hadde en gruppeleder med utvidet ansvar for prosess og fremdrift i arbeidet.

Kursansvarlig Alexander Smith Olsen i Metier OEC bekrefter at gruppearbeidet fungerte bra.

– Gruppene jobbet veldig godt, og besvarelsene vi fikk inn hadde faktisk enda høyere kvalitet enn de vi får inn med en tradisjonell gjennomføring, sier han.