Arkivfoto: Statsbygg

Stor studentinteresse for Statsbygg

Statsbygg tenkte nytt rundt rekruttering og økte antallet søkere til årets Summer Internship med 35 prosent.

1.109 studenter har søkt på årets Summer Internship i Statsbygg mot 818 søkere i fjor. Antallet søkere skal aldri ha vært høyere.

- Dette er veldig stas. Økningen kommer etter at vi har tenkt nytt om rekruttering og satset på en av de mest tradisjonelle formene for merkevarebygging, nemlig å treffe studentene der de er, sier kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim i Statsbygg i en melding fra byggherren.

Særlig merker Statsbygg effekten av å kontakte fagansvarlige på universitetene. Flere Statsbygg-ansatte har vært gjesteforelesere gjennom året.

- Det bidrar til at studentene får øynene opp for kompetansen og de spennende arbeidsoppgavene vi har hos oss. Videre har vi deltatt på karrieredager, fagdager og vært dagens bedrift på NTNU UKA. Vi har også tatt direkte kontakt med karrieresentere som har hengt opp plakater for oss. Det kan virke gammeldags, men det virker, sier Njaa Aschim.

Samtidig har Statsbygg jobbet aktivt med digital kommunikasjon. Stillingsannonser er postet i lukkede studentgrupper på sosiale medier, og det er betalt for annonsering i relevante studentkanaler.

- Ved å holde forelesninger og vise frem kompetansen vår styrker vi merkevaren til Statsbygg. Dette fører til at studentene legger bedre merke til de digitale utspillene våre i forbindelse med søknadsprosessen til Summer Internship, sier Njaa Aschim.

Hun understreker viktigheten av å tilby internship som svarer til studentenes forventninger.

- Summer Internshipet er strategisk viktig merkevarebygging for Statsbygg. Det å få vist oss frem som en attraktiv arbeidsplass for studentene gir oss fordeler når vi skal rekruttere nyutdannede.