Vidar Strøm i Avinor, Anders Sandvold i Nissan, Jarl André Lindvig i Lafinto og Jonas Høkeli i Lafinto viser fram den ombygde elektriske varebilen.

Lafinto bygger Norges første el-pickup med tipp

Lafinto bygger om Nissans populære el-varebil NV200 til pickup med og uten tippsats. – Vi skjærer bort rundt halve bilen rett og slett. Det ser nok litt voldsomt ut når vi står der med vinkelsliperen, men det foregår i ordnede former altså, sier prosjektansvarlig Jonas Høkeli lattermildt.

I takt med bedre støtteordninger og bredere utvalg, inntar stadig flere elektriske varebiler norske veier. Opplysningsrådet for Vegtrafikken opplyser overfor Byggeindustrien at salget av el-varebiler har tatt seg opp fra 645 i 2016 og 766 i 2017 til 1.768 i fjor og 1.738 hittil i år.

I alt ruller nær 6.800 el-varebiler på norske veier, og blant dem er Nissan e-NV200 den mest populære. Nissan har solgt rundt 3.000 e-NV200, og tar nå drastiske grep for å selge enda flere.

De kutter rett og slett bort halve bilen.

– For ett år siden viste vi fram en ombygget utgave av e-NV200 på en varebilutstilling i Norge. Den hadde blitt bygd om i Nederland til pickup med plan- og tippfunksjon. Responsen var overveldende. Dette var noe kundene ville ha, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Norges første med tippefunksjon

De tok derfor kontakt med Fredrikstad-bedriften Lafinto, som spesialiserer seg i å bygge om varebiler, for å kunne tilby løsningen i Norge.

Et år senere er den første varebilen bygd om for en norsk kunde.

– Vi synes dette var en artig utfordring, spesielt siden det blir stadig mer fokus på det grønne skiftet. Vi har vært gjennom en lang prosess med utviklerne i Nederland og tilsynsmyndigheter i Norge, for å bli godkjent ombygger av el-varebilen, men det er det verdt. Stadig flere ønsker el-varebil, og da må vi være villige til å satse tid og krefter, sier salgssjef Jarl André Lindvig i Lafinto under et pressemøte i Fredrikstad denne uken.

Sammen med prosjektansvarlig Jonas Høkeli i Lafinto, varebilsjef Anders Sandvold i Nissan og Vidar Strøm i Avinor, viser han stolt fram den første e-NV200 som er bygd om i Norge.

– Det mest spesielle med varebilen er tip-muligheten, altså at man heve og senke planet bak. Det er det ingen andre el-varebiler som kan tilby, sier Høkeli.

(Artikkelen fortsetter under bildet)



Stripper bilen

Han forteller at de bruker 30 til 40 timer på å bygge om varebilen.

– Kunden bestiller varebilen som vanlig hos en forhandler. Hvis de ønsker ombygging, sendes bilen hittil oss. Vi rensker bilen innvendig og utvendig, og skjærer bort rommet bak med vinkelsliper. Deretter bearbeider vi kuttflatene, monterer ny bunnramme og løfter på plass et nytt aluminiumsplan. Bilen kan komme både med og uten tippefunksjopn, sier Høkeli.

Marcussen sier det er en trygghet for kundene at varebilene bygges om i Norge.

– De setter pris på at det gjøres i Norge istedenfor i utlandet. Hvis det for eksempel skulle skje noe galt med bilen, oppleves det selvfølgelig som lettere å kontakte en bedrift i Fredrikstad enn en bedrift i Amsterdam, sier han.

Ombyggingen koster 119.900 kroner uten tippefunksjon, og 129.900 med tippefunksjon. I tillegg kommer bilens innkjøpspris på rundt 290.000.

Det er Avinor som har kjøpt den første ombygde bilen. Den skal brukes på flyplassområdet på Trondheim lufthavn, Værnes.

- Vi har en ambisiøs miljøstrategi, og skal velge elektrisk der det er mulig. Vi har kjøpt flere varebiler av Nissan de siste årene, og denne løsning er noe vi har sett fram til. Bilen skal brukes til forefallende vedlikeholdsjobber i og utenfor lufthavnområdet, sier seniorrådgiver  for rullende materiell Vidar Strøm i Avinor.

Store muligheter

Marcussen legger til at de har stor tro på den nye utgaven av varebilen.

– Absolutt. Vi har allerede solgt den til to kunder, og mener den kan nå ut til mange. Det er mange som gir uttrykk for at de vil være med på det grønne skiftet, men som ikke ser mulighetene med el-varebil ennå. Kanskje de ser dem nå med denne bilen, sier han.

Marcussen påpeker at nye støtteordninger gjør det stadig mer attraktivt å velge el-varebil. I august ble det blant annet kjent at Enova ruller ut en støtteordning for el-varebiler, hvor de basert på bilens motorytelse gir inntil 50.000 kroner i støtte.

Den første uken etter at Enova åpnet sin tilskuddsordning ga de støtte til kjøp av hele 2.246 elvarebiler på landsbasis, ifølge Dagens Næringsliv.