Helt siden oppstarten i 2004 har Narvik-selskapet HeatWork brukt store ressurser på FoU-arbeidet. Foto: HeatWorkDaglig leder Reidar J. Schille er overbevist om at det å vinne Innovasjonsprisen har gitt dem stor oppmerksomhet og flere fordeler i arbeidet i etterkant av arrangementet. Foto: Sindre Sverdrup StrandHeatWorks hovedkontor og fabrikk er lokalisert i Narvik. Foto: HeatWorkSelskapet er cirka 40 ansatte og hadde 87 millioner i omsetning i 2018. Foto: HeatWorkSelskapet vant Innovasjonsprisen 2017 for sin nye produktserie CliWi. Foto: HeatWork

- Har hatt stor effekt av å vinne Innovasjonsprisen

Den Nordnorske varmespesialisten HeatWork vant i 2017 Innovasjonsprisen under åpningen av Bygg Reis Deg. Denne prisen var sterkt medvirkende til at selskapet økte omsetningen med 50 prosent det påfølgende året.

Helt siden oppstarten i 2004 har Narvik-selskapet HeatWork brukt store ressurser på FoU-arbeidet og har hele tiden fokusert på å tenke nytt og presse virksomheten videre opp og frem. Dette lønte seg på flere måter i 2017. De hadde nylig lansert sin nye produktserie CliWi, som kan gi fossil- og utslippsfri varme til byggenæringens bedrifter, og stilte med den nye serien på Bygg Reis Deg dette året.

– Men før messen satte i gang var det noen hos oss som mente vi burde sende inn en søknad til Innovasjonsprisen 2017. Det ble noen runder internt – men vi visste allerede da at vi hadde et bra produkt og solid teknologi – og sendte inn en søknad. Det var gledelig å bli nominert, men vi forventet ikke å vinne – og ble selvsagt mer enn glade da vi kunne ta imot prisen på scenen under åpningsarrangementet på messen. Dessuten fikk vi besøk av H.K.H Kronprinsen på standen like etterpå. Dette var uten tvil med på å pushe både CliWi-produktene og selskapet fremover i etterkant av arrangementet, sier daglig leder Reidar J. Schille i HeatWork til Byggeindustrien.

Han er overbevist om at det å vinne Innovasjonsprisen har gitt dem stor oppmerksomhet og flere fordeler i arbeidet i etterkant av arrangementet. Blant annet kunne de vise til en vekst på hele 50 prosent fra 2017 til 2018.

– Det at vi var til stede på Bygg Reis Deg, vant prisen og fikk mye oppmerksomhet, er selvsagt ikke alene årsaken til denne fremgangen - men det har spilt en viktig rolle, mener Schille.

Veksten fortsetter
Men veksten har ikke stoppet. Selskapet, med hovedbase i Narvik, har fortsatt den gode utviklingen og ligger an til å omsette for rundt 90-100 millioner kroner i inneværende år.

– Vi har vært gjennom en god utvikling over en lang periode – og har nå flere ben å stå på enn noensinne. Vi ble jo først kjent for vår teletiner, men i løpet av den senere tiden er vi også blitt en leverandør til flere bransjer og til alle fasene i et byggeprosjekt. I dag brukes våre produkter og væskebårne løsninger også til herding av betong, frostsikring, byggvarme/-tørk, fjernvarme, skadesanering og skadedyrbekjempelse, forteller Schille. Det betyr at de også nå leverer langt utenfor landets grenser. Ikke minst ser de en rivende utvikling innen bygg, betong og skadedyrbekjempelse – og leverer denne typen løsninger blant annet til flere land i Europa og Afrika.

Selskapet har dermed utviklet produktporteføljen, og de jobber stadig med planer som skal bringe selskapet videre fremover. Dette er noe som har preget HeatWork helt siden selskapet ble etablert i 2004 av Almar Markussen, som i dag er arbeidende styreleder og eier av selskapet.

Teletineren var for alvor det produktet som bygde opp selskapet.

– Teletiner’n ble fort omfavnet av bransjen og vi hører mange fortelle om et tidsskille før og etter HeatWork, ikke minst blant maskinentreprenørene. Men denne løsningen kan man jobbe veldig bra ute også om vinteren. Nå satser vi langt bredere, og vårt produktspekter brukes fra Svalbard i nord til Antarktis i sør – gjennom hele året, forteller Schille.

Han peker på at de stadig jobber mot å levere totalløsninger og ikke enkeltprodukter som fraktes ut til kunden.

– Kompetansen er vel så viktig som det fysiske produktet. Denne kombinasjonen har gitt kundene gevinster i form av både reduserte kostnader så vel som bedre miljøregnskap. Blant annet ser vi at ulike varmeløsningen for betongbransjen er populært. Dette innebærer at man kan bruke vannbåren varme i rør til å simulere sommerstøp - midt på vinteren, og til langt lavere kostnader og utslipp, påpeker han.

Produktutvikling
Selskapet bruker store ressurser på utvikling av nye produkter.

– Cirka 10-20 prosent av omsetningen går tilbake til FoU-arbeidet. Dette innebærer at virksomheten har brukt rundt 150 millioner kroner til FoU i løpet av årenes gang. Dette er helt nødvendig for å overleve og ekspandere. Det er en grunn til at det er så få utstyrsprodusenter i Norge – vi må hele tiden jobbe hardt for å ligge foran. Det er viktig å tørre å ta steget videre – det er alltid noen som vil ta etter oss. Nettopp dette er noe eierne har vært veldig dyktige på i HeatWork, påpeker Schille. Dette innebærer også at all produksjon av HeatWorks produkter skjer lokalt i Narvik.

– Vi har den senere tiden også tatt hjem noe av komponent-produksjonen som skjedde i utlandet, sier Schille, som understreker at den høye kompetansen til de rundt 40 ansatte er den aller viktigste årsaken til at de er kommet dit de er i dag.

– Vi har veldig dyktige og stabile ansatte, noe som betyr alt, legger han til.

To stands på messen i år
Det har presentert flere av sine nye løsninger på Bygg Reis Deg. De er i år til stede med to stands på messen, en inne og en ute.

– Under messen har vi vist frem hele vårt produktspekter, med fokus på våre væskebårne løsninger og mulighetene det gir. Bransjen fokuserer mye på fremtidens miljø, men mange løsninger er allerede tilgjengelige på markedet i dag. Det handler bare om å snakke med de rette aktørene, sier Schille, som kom inn i selskapet for fem år siden. Totalt vil åtte av de ansatte delta på messen.