BMI-sjefen: Nå skal vi virkelig vise oss frem i markedet

Det er en offensiv adm. dir. Andreas Fritzsønn i BMI Norge som tar imot de besøkende på Bygg Reis Deg. Nå har han bygget opp virksomheten til å ta nye markedsandeler.

To selskaper med lang historie i Norge har blitt ett. Icopal og Zanda Monier er etablert som BMI Norge – og dette blir frontet på messen.

Har samlet organisasjonen
Andreas Fritzsønn har ledet selskapet i cirka åtte måneder, og bygget opp og samlet organisasjonen som består av de to sammenslåtte selskapene.

- Det siste året har vært preget av fusjonen mellom de to selskapene. Dette har vært en omfattende og spennende oppgave, som har tatt store ressurser å gjennomføre. Vi har kommet oss godt gjennom denne prosessen og er nå samkjørt, systemer er koblet sammen, og vi fremstår med ett ansikt og én profil utad - og dette vil markedet også merke i tiden fremover, sier Fritzsønn.

Artikkelen fortsetter under bildet

BMI Norge er på plass på Bygg Reis Deg med en stand på 170 kvadratmeter.

Selskapet har tydelige ambisjoner rundt hvordan de skal ta posisjoner, der ikke minst bærekraft og innovasjon står sentralt. Dette innebærer lansering av en rekke ulike produkter i markedet – og flere av disse vises også frem på Bygg Reis Deg. BMI satser tungt på messen med en stand på 170 kvadratmeter.

- Vi har blant annet fokus på å levere totalløsninger og komplette systemer som skal skape merverdi for våre kunder. Med et så stort konsern med så mange ulike produkter og merker i porteføljen har vi en unik mulighet til å kunne levere konsepter på en måte ingen andre i markedet kan, mener Fritzsønn. Han peker på at prosessen de har gjennomført det siste året har vist hvilke ulike løsninger de har internt i konsernet som de kan spille videre på. Dette er løsninger man ikke hatt mulighet til å levere tidligere – og det er ulike flere konsepter som snakker sammen.

Fritzsønn peker på at de har fått flere spennende tilbakemeldinger fra bransjen – og sier de er inne i spennende utviklingsperiode for selskapet.

- 2018 var et år med store endringer der vi har forberedt oss på å gå ut i markedet med økt styrke – noe er vi i ferd med å gjøre. Neste år skal vi begynne å høste av arbeidet som er lagt ned den senere tiden. Og selv om vi nå har mange spennende konsepter på gang, er vi ikke ferdig med å endre oss. Det skal skje mye spennende fremover også, og vi skal hele tide utvikle oss videre. Vi skal bli gode på innovasjon, bærekraft og miljø - og vi har mange produkter i sortimentet som kan bygge opp under dette, påpeker han.

Tettere på kundene
Som en del av dette ønsker de å komme tettere på kundene sine.

- Det er store endringer i byggevarehandelen med sentralisering samt justering av varelageret – og vi må bygge en sterkere organisasjon for å komme tettere inn på kundene våre. Kravene fra de store entreprenørene ender seg blant annet innen bærekraft. Vi opplever at miljø og bærekraft kommer før pris og utvalg. Vi som leverandører må være med på å gi dem rammeverket de trenger for å selge miljø og bærekraft i sine løsninger. For å få til dette må vi se på hele vår verdikjede, sier han.

Han peker på at de som leverandør også skal treffe et bredere marked.

- Historisk sett har vi vært en kvalitetsleverandør – og det skal vi fortsatt være. Men vi skal også sloss på flere arenaer. Vi skal aldri gå bort fra kvalitet, men vi kommer med produkter i price fight-segmentet for å kunne tilby kundene våre flere valgmuligheter, legger han til.

- Vi kommer for fullt nå – og motoren er varmet opp og går, avslutter Fritzsønn.