Statssekretær Anders B. Werp (H). Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Departementet om lederskifter og kompetanseflukt i Bane NOR-divisjon: - Ingen indikasjoner på at turnover medfører risiko for ERTMS-fremdrift

Samferdselsdepartementet mener det er naturlig at en organisasjon som gjennomgår store endringer har høy turnover.

Søndag kunne Byggeindustrien fortelle om Bane NORs digitalisering og teknologidivisjon som i 2019 har hatt en turnover på over 11 prosent og at åtte ledere forsvunnet ut siden 2017. Fire av dem forsvant i 2019.

I tillegg hadde divisjonen en konsulentregning som endte på 191.614.750 kroner, inklusiv moms, i 2018.

På Stortinget er både Sp og Sv uroet over utviklingen i divisjonen som har ansvaret for Norges største digitaliseringsprosjekt, ERTMS-utbyggingen på jernbanen til over 25 milliarder kroner.

– Vi står midt i et historisk løft, og skal vi i framtiden ha en proff premissleverandør for jernbanen, så må det være en attraktiv arbeidsplass. Dersom man allerede nå mister nødvendig kontinuitet og kompetanse, er det alvorlig, sa transportpolitisk talsperson i Senterpartiet, Bengt Fasteraune, til Byggeindustrien.

– Turnover-raten og lederutskiftingene høres ikke bra ut. Men vi tror at en del av denne «sykdommen» også kan føres tilbake til jernbanereformen der norsk jernbane nå er delt opp i en rekke selskaper som delvis konkurrerer om fagkompetansen som er bygd opp her i landet. Fagmiljøet er nå blitt betydelig fragmentert, supplerte Arne Nævra i SV.

- Ikke unaturlig

Statssekretær Anders Werp (H) i Samferdselsdepartementet mener det ikke er unaturlig at divisjonen har høy turnover, men legger til at Bane NOR jobber med å holde på kompetansen.

- Organisasjoner som går gjennom store endringer, er generelt utsatt for høy turnover. Samferdselsdepartementet har derfor i eierdialogen fokus på hvordan foretaket jobber med å bygge en god bedriftskultur og beholde kompetanse. Når det gjelder digitaliserings- og teknologidivisjonen, opplyser Bane NOR at uønsket turnover har høy prioritet, og at foretaket jobber med å videreutvikle og beholde kompetansen, skriver Anders Werp i en e-post.

Utfordrende når mange slutter

Turnoveren i divisjonen totalt er så langt i 2019 på 11,07 prosent.

- Tallet dere refererer til for turnover i 2019 på 11,07 prosent, inkluderer ansatte som har gått til andre stillinger i Bane NOR. Hvis man tar bort de som har skiftet jobb internt i Bane NOR fra regnestykket, er turnover for digitaliserings- og teknologiseksjonen så langt i år på 8,7 prosent. Dette tallet er muligens noe høyt, men man bør ta i betraktning at jobbmarkedet er bedre enn det var for noen år siden, og det er spesielt hard konkurranse om IT- og signalressurser.

- Hva er årsaken til at fire ledere har sluttet i 2019 og at åtte ledere totalt har forsvunnet fra divisjonen siden Bane NOR ble etablert i 2017?

- Det er utfordrende når det slutter flere ledere i løpet av en kort periode, men Samferdselsdepartementet har ikke fått inntrykk av at det er et mønster som har ført til denne situasjonen, svarer Werp.

- Kan turnover og lederutskiftninger være en trussel for fremdriften på ERTMS?

- ERTMS-prosjektet er et komplekst program med betydelig fremdriftsrisiko. Samferdselsdepartementet har så langt ikke mottatt indikasjoner fra Bane NOR på at turnover utgjør en risiko for fremdriften på ERTMS, skriver Werp.

- Det ble brukt 191.614.700 kroner inklusiv moms på konsulenter i fjor. Er dere bekymret over kostnadene knyttet til innleie av konsulenter?

- Bane NOR brukte 153 291 800 kr eks. mva. på konsulenttjenester i 2018. 153 mill. kr er uansett et stort beløp, men det må ses i sammenheng med virksomheten som Bane NOR driver. Bane NOR gjennomfører store prosjekter, og nivået på innleie er en planlagt situasjon fra Bane NORs side. Bane NORs utgangspunkt er at dersom foretaket har behov for en type spisskompetanse i mindre enn to år, så skal det vurderes innleie. Er det snakk om mer enn to år, så søker Bane NOR etter fast ansatte. I ERTMS-programmet har Bane NOR en innleieandel på 25-30 prosent. I dette prosjektet er det behov for en spesiell type spisskompetanse i en kortere periode, noe som forklarer behovet for innleie. Hovedårsaken til innleie er å tette midlertidige behov for spesifikke oppgaver i spesifikke perioder. Bane NOR viser imidlertid til at foretaket har som utgangspunkt å ansette kjernekompetanse som det er viktig å ha med videre, skriver Werp.