Nå kan man søke Enova om støtte til kjøp av el-varebil. Foto: Christian Aarhus

Enova lanserer støtte til elvarebil

Nå kan bedrifter få støtte til å kjøpe elektriske varebiler.

– Elvarebiler er billigere i drift enn fossilbiler, men mange bedrifter vegrer seg fra å ta steget, dels fordi disse varebilene er dyrere i innkjøp. Ved å tilby støtte til kjøp av elektriske varebiler og tilhørende lader håper vi å sette fart på elektrifiseringen av denne delen av næringstransporten, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.

Tilbudet har faste støttesatser basert på bilens motorytelse. Mens små elvarebiler med en motorkraft på under 80 hestekrefter får 15 000 kroner i støtte, og mellomstore elvarebiler får 25 000 i støtte, tilbyr Enova 50 000 kroner til bedrifter som anskaffer elvarebiler med større motorkraft enn 120 hestekrefter.

– Vi har hatt god dialog med representanter fra både bruker- og leverandørsiden i utviklingen av tilbudet, og har opplevd stor interesse i markedet siden ordningen ble varslet i juni. Hvor godt vi lykkes avhenger naturligvis også av leveringsdyktigheten til forhandlerne, men vi har tro på at tilbudet vil fremskynde utviklingen i bruk av elektriske kjøretøy hos alt fra mindre håndverkerbedrifter til transportører med store flåter, sier Nakstad.

- Det er et stort potensial for vekst i andel elektriske varebiler. De er mye billigere i drift enn varebiler som går på diesel, så her er det penger å spare samtidig som bedrifter kutter utslipp, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu i en pressemelding.

Enova-støtteordningen blir lansert 27. august og gis gjennom Enova for å kutte klimagassutslipp i næringstransporten. Hittil i år utgjør elektriske varebiler kun 5 prosent av nybilsalget av varebiler, mot 44 prosent i personbilmarkedet.

Elektriske varebiler er billigere i drift enn fossilbiler, men koster mer å kjøpe. Engangsavgiften på varebiler er lav, og momsfritaket, som har gjort elbiler populære hos privatpersoner, fungerer dessuten ikke som et incentiv for bedriftsmarkedet. Derfor er det behov andre grep for varebiler. Til nå har utvalget av elvarebiler også vært begrenset, men dette er i ferd med å endre seg. Flere store flåteaktører, som Posten, har derfor startet satsingen på elvarebiler.

Enova gir nå inntil 50 000 kroner,- i støtte basert på bilens motorytelse, og 5000 kroner,- for lader. Med denne støtteordningen ønsker Enova å sette fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet.

- Støtteordningen er etterlengtet, og helt nødvendig for at vi skal nå Stortingets mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Norge er verdensmester på elbil, det må også omfatte varebiler, sier Bu.