Nok et steg nærmere realisering av Fornebubanen

Det kanskje mest etterlengtede og omtalte skinnegående prosjektet i Osloregionen kom med noen signaturtrekk et langt stykke nærmere en realisering onsdag ettermiddag. 

Da signerte nemlig flere grunneiere under på avtaler som gjør at de skal bidra med store summer inn mot utbyggingen av Fornebubanen. Akershus fylkeskommune og OBOS, Selvaag, Aker, KLP, Telenor Arena, Telenor eiendom, Bærum kommune, Teleplan og K2 Eiendom/Fornebu Hotellinvest gikk samlet inn med over to milliarder kroner i potten. OBOS alene, som er en stor utbygger på Fornebu, la igjen én milliard kroner til utbyggingen. Dermed begynner nå finansieringen å falle på plass til dette gigantprosjektet. Totalt skal den nye banen bli på 8,3 kilometer - og den har en kostnadsramme på rundt 16 milliarder kroner. Det er dermed et svært prosjekt man nå etter hvert skal gjennomføre - og det skjer i et tett utbyggingsområde.

Selv om det onsdag kom på plass flere milliarder kroner til den store utbyggingen, er man langt fra i mål med å få på plass hele finansieringspakken. Fortsatt gjenstår bidraget fra statlige myndigheter. Det foregår fremdeles omfattende diskusjoner på statlig side - men grunneierne som nå signerte på sine avtaler - ber i klartekst om at staten på sin side å bidra med hva de har lovet. OBOS-sjef Daniel K. Siraj, som altså har gått inn med over en milliard blanke kroner, skrev i forbindelse med signeringen følgende på Twitter; «Slik ser en milliardavtale ut! @Obos1 bidrar med 1 milliard til Fornebubanen. Nå må Staten ved @samferdselsdep ta sin del av ansvaret slik at banen kan komme på plass».

Vi regner med at staten ser hvilket ansvar de nå har for å sikre en realisering av dette samfunnsviktige utbyggingsprosjektet. Fornebu har vært gjennom en enorm utvikling de senere årene. Dette er en utvikling som har skjedd med en forsikring om at en bane til Fornebu skulle komme. Som kjent er dette prosjektet blitt diskuter ut og inn gjennom flere tiår - og flere vedtak er inngått selv om lite konkret har skjedd før den senere tid. Nå ser det imidlertid ut til at tingene skal falle på plass, og at man etter hvert skal kunne stikke spaden for utbyggingen i jorda.

Dette er også helt nødvendig. Den store utfordringen for en videre god utvikling på Fornebu er nettopp infrastrukturen inn og ut av området. Uten en kollektiv skinnegående løsning vil utbyggingen stoppe opp - og det som allerede er gjort vil ikke få det kollektivtilbudet hele utbyggingen har lagt opp til. Utbyggingen vil naturligvis uansett komme på et eller annet tidspunkt, men nå er faktisk tiden inne for virkelig å komme i gang med det konkrete utbyggingsarbeidet.

Planene har kommet så langt at en realisering nå skal kunne skje relativt raskt om alle står ved sine tidligere lovnader – og at man får fortgang i saksbehandlingen. Det vil sikre en videre god utvikling av hele Fornebu, og er en helt avgjørende brikke i utviklingen av området både til boligbygging og næringsutvikling. Fornebu er et av de få områder hvor man virkelig kan bygge på nytt land i hovedstadsområdet - og det ligger enorme muligheter i en videreutvikling av området som åpnet seg etter at hovedflyplassen ble flyttet til Gardermoen. Men man må få på plass Fornebubanen – og det må skje raskt.