Bompenger - en ny dimensjon i boligmarkedet?

Bompengedebatten tar det meste av overskriftene i media om dagen. Flere i Frp truer med å gå ut av regjeringen om de ikke får en bompengeseier - og bompenger er nå virkelig begynt å bli en trussel for regjeringen. Og det ser faktisk også ut til at bompenger nå er i ferd med å bli en viktig faktor når enkelte skal velge bolig.

Inntil nylig har vi stor sett godtatt å måtte betale en viss andel bompenger for å få realisert våre infrastrukturutbygginger - og Frp har i stor grad stått alene med sitt prinsipielle bompenge-nei. At dette ikke er noe de i praksis har klart å gjøre så mye med er en annen sak. Nå er absolutt alle partier opptatt av bompenger – og da ikke minst de mye omtalte bompengeringene. Flere synes det er helt greit – men mange er også klare på at det er blitt for mye – og mener at for liten andel av det som skal inn går til hva man kanskje trodde og forventet – nemlig nye og bedre veier. Dermed har bompengepanikken begynt å bre om seg i det politiske Norge - og det skrives stadig nye bompenge-historier og hvordan dette skal utvikle seg videre. Problematikken har virkelig begynt å bli en kattepine for statsminister Erna Solberg - og tirsdag ble det bestemt å utsette behandlingen av to store bompengeprosjekter i Stortinget.

Nå kommer det også meldinger fra eiendomsmeglerne om at hvor de nye bommene er plassert spiller innpå valgene vi gjør når vi skal kjøpe vår neste bolig. Derfor ser enkelte kjøpere på områdene på innsiden av alle bomringer - altså rimelig sentrumsnære områder. Det kan gjenre bli for dyrt og dermed urealistisk – ikke minst for småbarnsfamiliene. Dermed vil mange fremover kunen velge å bosette seg i nærheten av hvor de har sine arbeidsplasser, om det er praktisk mulig. Likevel er det en faktor som vil kunne øke denne boligtendensen ytterligere, og det er selvsagt det som av flere omtales som den aller viktigste faktoren for fremtiden, tilgang på skinnegående kollektivtrafikk. Alt typer på at områdene som ligger rundt de store byene må ha tilgang til skinnegående kollektivtrafikk for i stor grad kunne utvikle seg som store vekstområder.

Kraftig vekst vil gjøre transporten på eksisterende veisystem meget utfordrende på noe sikt - og dermed må mer av trafikken, og da ikke minst for pendlerne, over til skinnegående kollektivtrafikk-noe som selvsagt også må finansieres. Dette vil dermed i enda større grad enn vi har sett til nå kunne påvirke boligmarkedet – og bekrefter dermed påstanden om at det er ett forhold som virkelig avgjør en eiendoms verdi, og det er beliggenheten. Hvilke kvaliteter beliggenheten skal omfatte vil derimot fort kunne endre seg i tiden fremover. Det som kanskje tidligere var regnet for å være en perfekt beliggenhet kan bli erstattet av et annet område om noen år – og nettopp hvilken infrastruktur en eiendom har rundt seg, vil kunne viss seg å bli helt avgjørende i morgendagens boligmarked.