Daniel Kjørberg Siraj, Arne Giske, Espen Stordal og Sissel Leire.Arne Giske, Espen Stordal og Jon Erik Lunøe.Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland her sammen blant andre styreleder Sissel Leire i Bygg21 og flere andre ledere i byggenæringen.Per Arne Horne og Sissel LeireDirektør Sverre Tiltnes i Bygg21.Gruppeleder Karsten HjertholmGruppeleder Tonje FrydenlundGruppeleder Bård FrydenlundArne Giske og Espen StordalDaniel Kjørberg SirajMonica Mæland

Anslår at byggekostnadene kan reduseres med 30-50 milliarder i året

– Bygge- og eiendomsnæringen har potensial for å utvikle enda bedre og mer bærekraftige bygg, og samtidig øke egen verdiskapning med 20 prosent. Oppskriften er bedre samhandling, industriell tilnærming, mer bruk av ny teknologi og rett kompetanse i alle ledd.

Om BYGG21 

Bygg21 er et samarbeid mellom bygge- og eiendomsnæringen og statlige myndigheter. Målet for samarbeidet er å realisere bygg- og eiendomsnæringens potensiale innenfor produktivitet og bærekraft.

Det sa styreleder Sissel Leire i Bygg21 da hun mandag overleverte næringens egne råd og anbefalinger til kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Fire års arbeid
Det var mandag på dagen fire år siden Bygg21 fikk mandatet fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet og satte i gang med forbedringsarbeidet.

– Vi har nå jobbet med Bygg21 i fire år og det er en stor dag når vi nå kan gi de samlede Bygg21-verkene til kommunal- og moderniseringsministeren, uttalte Sissel Leire.

Overleveringen fant sted på Ulven-utbyggingen til OBOS, med entreprenør Veidekke, hvor man har klart å realisere et kostnadsbesparelse på en større boligutbygging.

Leire trakk frem det enorme dugnadsarbeidet som er lagt ned gjennom disse fire årene i næringen.

– Jeg ønsker å takke våre helter – de som har vært gruppeledere – de som har ledet det faglige arbeidet på vegne av Bygg21-styret. Det er et stort stykke arbeid som er langt ned av mange dyktige personer. Totalt har godt over 100 kolleger i næringen deltatt aktivt i dette arbeidet – og disse kommer fra hele næringen spredt over hele landet, uttalte en takknemlig Leire.

Nå håper hun næringen tar i bruk den opparbeidede kunnskapen ute i det praktiske arbeidet blant næringens aktører.

– Det er samlet mye viktig kunnskap mellom disse permene og gjennom arbeidet som er utført. Nå finnes det en helt genial måte å bruke denne kunnskapen på gjennom rapportene og veiledningene, sier Leire.

Blant det viktige punktene hun trakk fra arbeidet med de tre siste rapportene, var viktigheten av tidlig involvering slik at man kan sikre bedre samhandling og slik at man kan utnytte digitaliseringsmulighetene som finnes i næringen på en bedre måte.

– Vi i byggenæringen fikk et mandat – og nå har vi levert på dette mandatet etter et godt samarbeid med departementet. Jeg er beæret over at Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker en så tydelig endring i næringen – og at man satte næringen til selv å gjøre jobben. Nå er arbeidet utført med mange beste praksis-eksempler – og nå skal resultatene tas i bruk av næringens aktører, påpeker Leire.

Fornøyd oppdragsgiver 
Mæland er oppdragsgiver for Bygg21, og er godt fornøyd med de fremlagte rapportene - men ikke minst også med hvordan næringen har arbeidet for å komme frem til funnene, rapportene og veiledningene som er overlevert departementet.

– Næringen har gjennomført et veldig godt og viktig arbeid gjennom denne prosessen, som de skal han mye honnør for. Jeg håper næringen bruker de rådene de har gitt seg selv, og som skal ende ut i en enda mer seriøs næring med en enda bedre kompetanse - som kan sørge for bedre og billigere byggeprosesser, sier Mæland til Byggeindustrien like etter at hun har mottatt de siste rapportene fra Bygg21s styreleder Sissel Leire.

Mæland sier det finnes mange eksempler på at det er mulig å bygge både bedre og billigere, og hun håper næringens aktører nå bruker mulighetene som ligger i resultatene fra arbeidet som er lagt ned gjennom Bygg21.

– Dere tok utfordringen fra departementet – og minst like viktig som selve sluttproduktet er prosessen næringens aktører har vært gjennom i dette arbeidet – og hva dette har ført til. Næringen har satt seg ned og sammen fått til prosesser og jobbet godt i et fellesskap, legger Mæland til. Nå skal hun og departementet gå gjennom rapportene og rådene næringen har kommet frem til.

30-50 milliarder
– Hvis næringen følger opp alle anbefalingene, anslår Bygg 21 at byggekostnadene kan reduseres med 20 prosent, eller opptil 30-50 milliarder kroner i året. Det er betydelige summer det er snakk om. Det blir uansett spennende å se hvordan næringen tar i bruk ny teknologi og samhandler mer for å effektivisere byggeprosessene, sier Mæland.

Hun legger til at det er Regjeringens ambisjon at boliger, infrastruktur og næringsområder skal kunne bygges raskere og rimeligere.

– Vi har hele tiden trukket fram at det er på tilbudssiden i boligmarkedet vi mener de viktigste grepene må tas for å løse utfordringene vi står overfor. Jeg tror at de beste løsningene på disse utfordringene finnes i næringen allerede i dag. Utfordringen er å få spredt disse, påpeker Mæland.

450 milliarder
BAE-næringen (bygg, anlegg, eiendom) er Norges største landbaserte næring med en total omsetning på over 450 milliarder kroner. Av dette utgjør nybygg 175 milliarder kroner og rehabilitering, ombygging og tilbygg nesten like mye.

Bygg21 peker på at store verdier i dag forsvinner gjennom usynkroniserte byggeprosesser, preget av unødig ventetid, dårlig kommunikasjon, dobbeltarbeid, misforståelser, over- eller underprosjektering, tungvinte systemer og gammeldagse, manuelle metoder. I tillegg er det ofte mangel på åpenhet og tillit mellom aktørene, noe som i verste fall fører til konflikter og ytterligere tap.

– Med systematisk bruk av Bygg21s råd og kjente løsninger basert på beste praksis, kan vi bygge flere, bedre og mer bærekraftig bygg. Noe som vil komme hele samfunnet til gode, sier Sissel Leire.

– Vi har altså ikke jaktet på feil eller funnet opp kruttet på nytt, men rett og slett fått fram hvilke arbeidsmåter og -metoder som erfaringsmessig skaper best resultater i både store og mindre byggeprosjekter. Mønsteret er tydelig: Et vellykket byggeprosjekt starter alltid med en kompetent byggherre som greier å sette sammen et godt prosjektteam med høy relasjonskompetanse, som bruker det som finnes av moderne, digitale hjelpemidler og utvikler åpenhet og tillit ved tett samhandling gjennom hele byggeprosessen, sier Sissel Leire som selv har hatt stort faglig utbytte av Bygg21. Hun er til daglig styreleder i Kruse Smith-konsernet.

I fjor leverte Bygg21 tre rapporter og veiledere om «Næringens rolle i plan- og byggeprosesser», «Kunnskap om produktivitet og kostnadsutvikling», og «Kvalitet og bærekraft». Disse er også viktige bidrag til økte verdiskapning i bransjen. 

I fjor leverte Bygg21 tre rapporter og veiledere om «Næringens rolle i plan- og byggeprosesser», «Kunnskap om produktivitet og kostnadsutvikling», og «Kvalitet og bærekraft».

Fakta om rapporter og veilederne:

Rapporter 2019:

Samhandling ibyggeprosjekter

* Forteller hvorfor bedre samhandling gir bedre byggeprosjekter, og gode råd og løsninger for å skape bedre samhandling gjennom åpenhet og tillit.

Industrialisering avbyggeprosjekter

* Utfordrer oss til å tenke industrielt fra starten av, og beskriver hvordan dette kan gjøres i praksis.

Kompetanse somkonkurransefortrinn

* Beskriver vilkårene for rett kompetanse i alle ledd, tilpasset byggeprosjekts kompetansebehov. Noe som ikke minst betinger at byggherren selv har kompetanse, og at kvalifisert utenlandsk håndverkskompetanse kan anerkjennes på etterrettelig grunnlag.

Veiledere 2019:
Samhandling: Vi byggerbest – med åpenhet og tillit

* En enkel oppskrift på hvordan alle aktører i et byggeprosjekt kan oppnå tillit og bedre samhandling gjennom åpenhet, god relasjonskompetanse og felles mål.

Industrialisering: Tenknytt – brukt kjente løsninger

* Verktøy og løsninger for industriell gjentakelse av standard løsninger og beste praksis, - kombinert med aktiv bruk av digitale verktøy. Digitalt produktsøk, anskaffelse og sporing, har stort lønnsomhetspotensial og vil redusere kostnader til drift- og vedlikehold. Denne veilederen viser hvordan du tar dem i bruk.

Kompetanse: Flinke folk påriktig plass til rett tid

* En av nøklene til suksess er å få på plass riktig kompetanse på rett plass til rett tid, og å finne leverandører som best kan bidra til å nå prosjektets mål.