Direktør for Virke Byggevare, Aslaug Koksvik.

Solid omsetningsvekst i byggevarehandelen

2018 avsluttet godt for byggevaremarkedet med solid vekst i 3. tertial.

Proffsegmentet er opp solide 8,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og i kombinasjon med privatsegmentet som økte med fire prosent, endte den samlede veksten i byggevarehandelen på 6,7 prosent.

– Det viser at oppgangen i 2. tertial ikke var et blaff og at det etter flere, svake tertialer i byggevaremarkedet ser ut til å gå mot lysere tider, sier direktør for Virke Byggevare Aslaug Koksvik i en melding.

Det er Oslo som kan skilte med sterkeste vekst. Omsetningen i hovedstaden var hele 12,2 prosent høyere enn i samme periode i fjor.

Tidligere har det vært proffmarkedet som har drevet veksten, men nå ser vi også en sterk vekst i privatomsetningen for byggevarehusene i Oslo som er opp med hele 11,9 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Omsetningen av boliger i Osloområdet holdes oppe selv om vi de siste månedene har sett en utflating i boligprisene. Vi vet at bruktboligmarkedet er viktig for byggevaremarkedet siden mange vil pusse opp for å gjøre sin nye bolig til sin egen. Det er derfor grunn til å tro at dette bidrar til høyere aktivitet og mer trafikk til byggevarehusene i hovedstaden, sier Koksvik.

Byrådets foreslåtte strammere parkeringsregler i byggesaker skaper store utfordringer. Virke etterlyser en langt sterkere forståelse og interesse for de ulike næringenes behov og tilpasningsmuligheter.

– For byggevarehusene ser vi dette helt tydelig. Vi snakker her om produkter med mål og vekt som ikke er forenlige med transport på buss, bane, trikk og sykkel. Dette er gode transportmidler men de er dessverre lite egnede for å transportere et lass «to-tom-fire», terrassebord og bygningsmoduler. Det fremmer heller ikke bymiljø og reduserte utslippsvolum i hovedstadsregionen om byggevarehusene i Oslo blir færre, virksomheter flyttes ut av byen og fraktavstandene blir lengre. Da er det bedre for miljøet å tilby bærekraftige rammebetingelser i byen som bidrar til å opprettholde næringen og at man ser verdien av kortreist transport, avslutter Koksvik.