– Over halvparten av alle omkomne er menn over 45 år, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

108 omkom på norske veier i 2018

I alt 108 personer mistet livet på norske veier i 2018. Det er to flere enn i 2017, men fortsatt langt lavere enn på 1970-tallet.

Fakta om dødsulykker på norske veier i 2018

* 108 mistet livet i 2018, det er to flere enn i 2017. Dette er de laveste tallene på mer enn 75 år. I 1950 omkom 133 personer i trafikkulykker her i landet.

* Blant de omkomne i 2018 var det 83 menn og 25 kvinner

* Over halvparten av alle som døde i fjor, var menn over 45 år.

* Bare én av de omkomne var under 15 år, mens 17 personer var mellom 16 og 24 år.

* Norske veier er fortsatt de sikreste i Europa – for fjerde året på rad.

* 41 av dødsulykkene var utforkjøringer, mens 36 var møteulykker.

* Trøndelag hadde ti dødsulykker, Telemark ni og åtte døde på veiene i Rogaland og Hordaland.

Kilde: Statens vegvesen 

Vegvesenets foreløpige tall viser at 83 menn og 25 kvinner omkom i trafikken i 2018. Seks har mistet livet i desember-trafikken i år mot tolv i fjor, viser tallene fra Statens vegvesen.

– Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene, er dette langt mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Trøndelag verst

Flest dødsulykker i 2018 har det vært i Trøndelag (10), Telemark (9), Hordaland (8), Rogaland (8) og Hedmark (8). Vestfold (3) og Finnmark (2) hadde færrest dødsulykker.

– Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne er menn over 45 år, sier Gustavsen.

61 av de trafikkdrepte omkom i personbil, 15 på motorsykkel eller moped, 13 som fotgjengere og åtte syklister.

– Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier Gustavsen.

Vegdirektøren sier Vegvesenet har gjort sitt for trafikksikkerheten, men tilføyer at trafikanter også må gjøre sitt ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke belte og være rusfri bak rattet.

Bekymret tross nedgang

Norske veier har vært de tryggeste i Europa tre år på rad, og ser ut til å bli det i 2018 også. Antallet omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 ble drept på veiene. Tar man med at dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, skulle hele 1.920 ha omkommet i trafikken dersom vi hadde hatt samme risiko som i 1970.

– Vi har jobbet målrettet i mange år, både med kampanjearbeid, kontroller langs vei, trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier. Det skal vi fortsette med, sier Gustavsen.

Selv om dødstallene har gått kraftig ned, er vegdirektøren bekymret over at nedgangen i antall ulykker og antall hardt skadde ikke er like stor.

– Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker fortsetter med uforminsket styrke. Fortsatt blir flere hundre drept eller skadd for livet i trafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg selv, sier han.