Det var god stemning da daværende Jernbaneverket skrev under kontrakt med Condotte på Follobanen. Nå er Duccio Astaldi (i midten) tiltalt for korrupsjon og må møte i retten i hjemlandet. Fra venstre: Gunnar Løvås, daværende assisterende jernbanedirektør, Duccio Astaldi, daværende styreformann i Condotte og Erik Smith, daværende prosjektdirektør i Follobaneprosjektet. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Signerte på Follobanen-kontrakter - nå er Condottes tidligere styreleder titalt for korrupsjon

Condottes styreleder Duccio Astaldi må møte i retten i november tiltalt for korrupsjon i et italiensk motorveiprosjekt.

Ifølge italienske medier er den tidligere Condotte-toppen Duccio Astaldi tiltalt for å ha betalt bestikkelser gjennom falske konsulentkontrakter i bytte mot å bli valgt som hovedentreprenør motorveiprosjektet Siracusa-Gela på Sicilia.

Byggeindustrien meldte i mars at Astaldi var arrestert i en omfattende korrupsjonssak i Italia.

Rettssaken, som også inkluderer åtte andre personer, har oppstart i midten av november.

Undertegnet Follobanen-kontrakter

Ducccio Astaldi var den som skrev under Condottes to milliardkontrakter med Bane NOR på Follobanen i 2015.

Totalt var de to kontraktene verdt 3,5 milliarder kroner.

Condotte fikk senere store økonomiske problemer, og ble kastet ut av det norske gigantprosjektet i januar 2018.

Byggeindustrien har tidligere avslørt at varsellampene om Condottes økonomi blinket kraftig allerede før kontraktsigneringene på Follobanen.

Til tross for at Condotte fikk en likviditetsscore på 1 av 5 i en Bane NOR-bestilt KPMG-rapport, gikk de for den italienske entreprenøren.

- Skjevt bilde, mente Bane NOR

Bane NOR sa den gangen at KPMG-rapporten utgjorde en bred vurdering av en rekke finansielle og økonomiske parametere hos tilbyderne.

- Det ble således gitt score på en rekke punkter, hvorav tilbyderne scoret bedre eller dårligere under de enkelte. De vurderingspunkter dere fremhever er slik sett bare noen få av flere punkter og gir dermed et skjevt bilde av den samlede vurderingen. På en rekke andre punkter scoret Condotte meget bra, skrev Bane NOR i en epost da Byggeindustrien omtalte rapporten.

Dømt i tingretten

Bane NOR er også dømt i tingretten for å ha brutt anskaffelsesreglene da de ga Oslo S-kontrakten til den italienske entreprenøren. Tingretten dømte Bane NOR til å betale den andre entreprenøren i konkurransen, Skanska, 305 millioner kroner i erstatning.

Den norske byggherren har anket saken mot Skanska og den skal opp i Borgarting lagmannsrett i november.

Flere korrupsjonssaker

Den italienske entreprenøren har også tidligere vært i hardt vær når det gjelder korrupsjonssaker i hjemlandet.

Ifølge italienske myndigheter ble det i årevis tatt penger ut av et stort demningsprosjekt i Venezia og som havnet i lommene på lederne av entreprenørene på byggeprosjektet. Korrupsjonssaken har versert i det italienske rettssystemet i en årrekke.

En tidligere prosjektleder i Condotte ble i 2014 pågrepet og ilagt bøter og fengselsstraff for sin rolle i byggeskandalen, og Condotte sparket kort tid etter prosjektlederen.