Dr.ing. Esben Jonsson

Hvem skaper verdier i byggebransjen?

RIFs styreleder Øyvind Mork og Hovedstyret ønsker større bevissthet i BA-næringen for den verdiskapning rådgiverne gir til prosjektene. Uttalelsen er basert på at det er rådgiverne som besitter mesteparten av kompetansen i prosjekteringsfasen og at rådgiverne produserer mye mer dokumenter enn tidligere. 

Dr. ing. Esben Jonsson

Spesialrådgiver og spesialist i uavhengig kontroll. Omfattende erfaring fra prosjektering og utførelse. Tidligere forsker på Byggforsk i 15 år. Videreutdannelse i kvalitetssikring.

Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge, hevder 1. september i bygg.no at verdiskapningen skjer i samspillet mellom de ulike aktørene i et byggeprosjekt - ikke på rådgiverens kontor. 

Dette er overraskende forskjellige syn på verdiskapning i byggebransjen fra to av bransjens store aktører selv om den ene aktør representerer prosjektering og den andre aktør representerer utførelse. Det må også bety at man har svært forskjellig oppfatning av hva som er den mest effektive gjennomfør-ingsmodell i et byggeprosjekt og hva som skaper kvalitet.

La oss først se nærmere på prosjekteringsfasen. Tiltakshaver eller byggherren er naturlig nok helt avgjørende for prosjektet. Og arkitekten spiller selvfølgelig en viktig eller dominerende rolle. Rådgiveren må derfor allerede i prosjekteringsfasen kunne samarbeide godt med byggherre, arkitekt og en rekke forskjellige rådgivere for at prosjekteringsfasen skal bli vellykket. Men det er bare begynnelse. Deretter må det være en målsetning å produsere de dokumenter som er nødvendig for en god utførelse, men ikke noe mer. Mer dokumenter enn nødvendig skader prosjektet! Dessverre er de svært mange forskri-ftskrav med på å «drukne» prosjekter i formaliteter og byråkrati.

Når RIF hevder at de produserer mye mer dokumenter enn tidligere, så er spørsmålet om det er en økning av verdiskapningen i byggeprosjektet i forhold til tidligere. Jeg mener at det ikke er det. Produksjonen av dokumenter i prosjekteringsfasen er gått for langt i å tilfredsstille mynighetenes krav.

Videre hevder RIF at rådgiveren besitter mesteparten av kompetansen i prosjekteringsfasen. Det er kun en halv sannhet fordi de aller fleste rådgivere har for liten kompetanse. Dette skyldes primært at rådgiveren er for mye på sitt kontor og alt for lite på byggeplassen. Dette har endret seg dramatisk i feil retning fra 1960-årene da det var en selvfølge at den rådgivende ingeniør var mye på byggeplassen og samarbeidet med den utførende for å finne de beste løsninger. Det medførte også mindre dokumenter.

Og ikke minst, det medførte svært få konflikter i byggesaker og følgelig nesten ingen advokater som arbeidet med byggejuss. Hvilken enorm utvikling i feil retning vi opplever i dag!

Ståle Rød skriver at bygge prosjektene blir stadig mer komplekse. Og at flere og flere byggherrer ser at det er gjennom å trekke veksler på all den kompetansen og innsikten som ligger hos de ulike aktørene, at de skaffer seg de beste byggene og de beste anleggene. Selvfølgelig er det slik og behovet for å trekke kompetansen og innsikten til de ulike aktørene tidlig inn i prosjekteringsfasen har alltid vært der.

Forskjellen fra tidligere til nå er kun at behovet er blitt mye større fordi bygge prosjektene blir stadig mer komplekse. Men derved blir byggeplassen mer kompleks som lett kan medføre en økende mulighet for verdiskapning på byggeplassen.

Vi må vekk fra den båsmentaliteten som stadig er blitt sterkere og vi må øke forståelsen for at det er mange som må bidra for at et byggeprosjekt skal bli vellykket. Prosjekteringsfasen er og vil alltid være sentral i et byggeprosjekt, men tiden er overmoden til å endre den måten vi prosjekterer på. Prosjektering og utførelse må betraktes som en helhet. Verdiskapning må fortsatt skje på rådgiverens kontor, men er kun en mindre del av hele verdiskapningen som primært må skje som et samspill mellom alle aktuelle aktører så tidlig som mulig.

Det er først og fremst arkitektene og de rådgivende ingeniører som må endre seg. De må bli flinkere til å samarbeide og lytte til utførende og leverandører i en tidlig fase og under hele byggeprosessen. Men det lar seg vanskelig gjøre uten en større forståelse for utførende og leverandører. Og det får man ikke uten å være langt mer på byggeplassen enn det som nå er vanlig. Dette er ingen lett omstilling. Men det er nødvendig. Ellers vil rådgiverne kunne miste mye av sin betydning.

Å fullstendiggjøre det samspillet som Ståle Rød snakker om i byggeprosjekter tror jeg er den viktigste oppgaven norsk byggebransje står ovenfor nå. Her er det svært mye å hente. Man kan ikke digitalisere seg bort fra denne problemstilling. Utdannelse og moderne teknologi hjelper, men det er først og fremst de personlige egenskapene til de enkelte aktører og hvordan hele byggeprosjektet organiseres som avgjør verdiskapningen i det enkelte byggeprosjekt.