Ståle Rød.

Vi skaper verdier sammen

Verdiskapingen skjer i samspillet mellom de ulike aktørene i et byggeprosjekt - ikke på rådgiverens kontor.

Ståle Rød

Konsernsjef i Skanska Norge

De siste årene har det vært en positiv utvikling i bruken av nye gjennomføringsmodeller innen både bygg og anlegg. Tidligere etterspurte de fleste byggherrer bare hender. I dag ser vi i større og større grad at det etterspørres både hode og hender. Det skyldes at prosjektene blir stadig mer komplekse. Flere og flere byggherrer ser at det er gjennom å trekke veksler på all den kompetansen og innsikten som ligger hos de ulike aktørene, at de skaffer seg de beste byggene og de beste anleggene.

Byggenæringen står midt i relativt store endringer. Vi må bygge stadig mer energieffektivt, og vi må redusere klimabelastningen fra både byggeprosessen og fra byggets levetid. Samtidig må bygg og anlegg bygges slik at de tåler mer ekstremvær. Kvaliteten må opp og kostnadene i et livsløpsperspektiv må ned. Det betyr at vi må bli stadig bedre og mer produktive.

Jeg har tro på at vi i næringen sammen skal klare denne utfordringen. Men derfor blir jeg både overrasket og skuffet når Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) uttaler i media at det er i planfasen at verdiskapingen skjer, og at det er rådgiverne som besitter mesteparten av kompetansen. Det andre bidrar med, er tydeligvis bare å skape konflikter og vise lavere samarbeidsvilje. Styrelederen slår også fast at det er ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved om prosjekteringskostnadene i et prosjekt kan være for høye. Jeg tror RIF hadde stått seg på å være litt mer ydmyke. Det blir for enkelt å hevde at alle andre aktører enn dem selv ønsker samarbeid.

Konflikter i bygg og anlegg er kontraproduktivt. Vi har alle et ansvar, hver på vår kant, for å bidra til et godt samarbeidsklima i prosjektene. Årsakene til konflikter kan være alt fra dårlige menneskelige relasjoner til at det oppstår overraskelser underveis i prosjektet for eksempel knyttet til uforutsette grunnforhold. Det er heller ikke uvanlig at direkte feil og mangler i prosjekteringen skaper problemer i prosjektene. Selv om det er åpenbart at det er gjort regnefeil fra en rådgiver, så opplever vi at det ganske ofte er slik at svaret fra prosjekterende er at man ikke har noe ansvar. Er det å dyrke en samarbeidskultur?

Mange byggherrer og entreprenører opplever dessverre alt for ofte at produksjonsgrunnlaget er for svakt.Et godt planlagt og prosjektert prosjekt er det beste grunnlag for en god gjennomføringsfase. Gjennom ny teknologi og digitale løsninger, blir planlegging og prosjektering av prosjekter stadig bedre. Og det er et stort verdiskapingspotensiale i digitale samhandlingsprosesser, der både arkitekt, rådgiver, entreprenør og andre utførende deltar. Marginene er lave i vår næring. Og jeg skjønner at RIF mener at deres medlemmer får for dårlig betalt. Men er det ikke rimelig at der flere bidrar for å gjøre kaka større, så deles gevinsten?

Det er flere år siden entreprenørleddet begynte å bevege seg lenger til venstre i verdikjeden, for sammen med kunde, arkitekt og rådgiver å skape bedre bygg for et bedre samfunn. Endringer skaper ofte motstand. Men endringer som øker kvalitet og produktivitet gjennom samhandling, trodde jeg ville bli møtt med jubel. Også på en styresamling i RIF.

I flere prosjekter der vi jobber nært, tett og lenge med rådgivermiljøer, hører jeg flere ganger at prosjekterende takker for hva de har lært av våre folk som har erfaring fra byggeplass. Og de beklager at de har så lite tid til å være ute i prosjekt. Responsen fra våre egne er ofte likelydende. Kanskje det er på tide at vi går tilbake til et system hvor det prioriteres at prosjekterende skal være ute i prosjekt for å bli en enda bedre rådgivere? Jeg tror vi har mye å lære av hverandre.

I Skanska samarbeider vi med mange svært dyktige rådgivermiljøer med høy kompetanse. Sammen med flinke arkitekter skaper vi for eksempel mange flotte prosjekter. Vi har imidlertid erfart at at prosjektene blir enda bedre når vi evner å involvere brukerne av byggene, leverandører med driftskompetanse og når vi fra entreprenør- og utførendesiden kan bidra med vår kompetanse. Det er nemlig i samspillet mellom alle disse aktørene at verdiskapingen skjer. Det skjer både i tidligfase og gjennom byggingen av prosjektet, og aller best effekt får vi når vi klarer å sette felles mål for prosessen; når vi har tydelige rolleavklaringer og gode incitamentsordninger som bidrar til at vi jobber for et felles beste.