Ketil Solvik Olsen inviterte til spontant speeddating mellom en rekke statlige etater og selskaper. Samtalemenet var ny teknologi i samferdselssektoren.

Viste frem selvkjørende postkasse og droner som smører sporveksler

Autonome kjøretøy som leverer post og droner som smører sporveksler på jernbanen. Onsdag inviterte samferdselsministeren flere statlige etater og selskap til spontan speed-dating om hva de gjør innenfor ny teknolgi.

Tirsdag ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen den første personen i Norge som mottok et brev fra en selvkjørende postkasse.

Det skjedde på Posten sin stand  under Arendalsuka.

Dagen etter samlet statsråden nettopp Posten og Bane NOR, Statens vegvesen, Nye Veier, Nkom, Avinor og Kystverket til en spontan speeddate for at selskapene og etatene skulle få muligheten til å fortelle om hvordan de bruker og jobber med ny teknologi.

- Det er er ingen som vet akkurat hvor vi kommer til å være ti år fra nå, men vi har en rekke statlige aktører og miljø som prøver å peke retning og jobbe sammen med hverandre. Men de jobber også sammen med privat næringsliv og forskningsmiljøet for at vi skal utvikle bedre tjenester til innbyggerne og bedre arbeidsmetodikk internt i organisasjonene våre. Mye av det som skjer, gjør at vi kan få bedre infrastruktur og bedre transportløsninger til en lavere kostnad, sa Ketil Solvik-Olsen etter å ha hørt komprimerte fem-minutters-innlegg om hva som skjer på digitaliseringsfronten hos de statlige aktørene i samferdselssektoren.

Droner til å smøre sporvekslere

Sverre Kjenne, avdelingsdirektør signal og tele i Bane NOR. Foto: Bane NOR

Bane NOR brukte sine fem tilmålte minutter til å fortelle om selvkjørende droner som kan brukes til å smøre sporveksler på jernbanen.

- Bane NOR er så vidt jeg vet først i verden med å teste bruk av autonome droner for å gjøre lettere arbeider ute i sporet, sa avdelingsdirektør for signal og tele, Sverre Kjenne i Bane NOR.

Bane NOR har i dag rundt 2.000 veksler i Norge og de også en hovedårsak til togstans, forsinkelser og signalfeil som ofte rammer togpassasjerene.

Men det kunne vært langt verre.

Bane NOR har i flere år allerede brukt ny teknologi for å kunne forutse når en sporveksel er i ferd med å feile. Det har hindret flere hundre forsinkelsestimer, ifølge Kjenne.

- For noen år siden introduserte vi en kombinasjon av sensorer og kunstig intelligens som gjør at vi er i stand til å forutsi hva som kommer til å skje. Det har fungert svært godt og vi anslår at vi har tatt cirka 330 forsinkelsestimer ved å kunne si at en veksel med stor sannsynlighet vil feile, sa Kjenne.

Men det er fortsatt rom for effektivisering.

- I dag sender vi ut folk for å rette opp, men i fremtiden håper vi kan sende en drone, sa Kjenne.

Fornøyde deltakere

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.

Nye Veier, som sammen med selskapet Smart Inspection brukte sin tid til å presentere en ny plattform for lagring og deling av informasjon i et veibyggingsprosjekt, var fornøyd med spontantdaten sammen med statsråden.

- Dette var et veldig nyttig arrangement der vi får innblikk i hva som rører seg innenfor det som er «cutting edge» hos Statens vegvesen, Bane NOR og en rekke andre selskaper. Det å få overført teknologi fra andre bransjer er veldig viktig for oss. Vi må samarbeide på tvers for å flytte nye grenser, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland til Byggeindustrien.

- Er det noe spesielt du sitter igjen med og som du har lyst til å trekke inn Nye Veier?

- Vi har kikket spesielt på flybransjen for å hente inspirasjon i våre prosjekter, og i dag fikk vi blant annet en spennende presentasjon fra Posten  med tanke på automasjon og autonome kjøretøy. Det er veldig viktig for oss å forstå fremtidsbildet med autonome kjøretøy og tilrettelegge for det allerede nå med de store investeringene som gjør. Det handler om å forstå det brukerbehovet som kommer, sier Nye Veier-sjefen.

- Og autonome kjøretøy vil helt sikkert være med å endre veiprosjekter i byggefasen fremover også?

- Ja, spesielt på sikkerhetssiden tror jeg vi vil se mer og mer av autonomi i sikkerhetsutsatte aktiviteter. Det vil i tillegg øke produktiveten vår, så det har jeg veldig stor tro på, sier Hovland.