Jøril Korperud Johnsen

IKEA og Snøhetta innleder samarbeid

 Med en felles visjon om å gjøre god og bærekraftig design tilgjengelig for folk flest, inngår IKEA i Norge og Snøhetta et samarbeid.

De to aktørene holder inntil videre kortene tett til brystet om nøyaktig hva de skal gjøre sammen, men bekrefter at samarbeidet som vil bli presentert i august har kommet et godt stykke på vei.

– Etter hvert som samarbeidet har utviklet seg har vi sett at vi utfyller hverandre på en veldig god måte. IKEA er nysgjerrig på hverdagslivet i norske hjem, og ønsker å inspirere og overraske med gode hjeminnredningsløsninger. Snøhetta jobber for å flytte grensene for arkitektur og design, og dermed bidra til økt livskvalitet for mennesker verden over. Når dette kombineres, oppstår det spennende faglig samarbeid som muliggjør innovasjon og nytenkning, til glede og nytte for folk flest, sier Jøril Korperud Johnsen, kommunikasjonssjef i IKEA i en pressemelding.

Bærekraftig og tilgjengelig design
Marius Myking, director of product design i Snøhetta, forteller at det er mange delte verdier som gjør samarbeidet riktig for begge parter. En stor felles interesse er bærekraftig design og hvor viktig rolle dette spiller for samfunnet fremover.

– Både IKEA og Snøhetta er opptatt av å tilgjengeliggjøre god design for folk flest, uten at dette skal gå på bekostning av form og kvalitet. Det er utrolig inspirerende for oss å kunne gjøre dette i fellesskap og lære fra hverandre, sier Myking

– Vi tror at faglig kunnskapsdeling er en viktig innovasjonstrigger i kreativt arbeid, sier Myking.

De ferske samarbeidspartnerne har også et mål om å utfordre de etablerte mønstrene når det kommer til design og hjeminnredning.
– Vi nordmenn ønsker å være unike når vi uttrykker oss i våre hjem, men sannheten er at vi gjerne innreder og uttrykker oss ganske likt. IKEA og Snøhetta er nysgjerrige på hva nordmenn drømmer om og hvordan stuene i de norske hjem kan komme til å innredes om vi utfordrer disse konvensjonene, sier Korperud Johnsen.

– Selv om folk vil være unike, er det i hjemmet både lett og fristende å kopiere naboen, det vi har sett på TV eller i boligmagasiner. Vi tror at disse konvensjonene sikkert kan og bør utfordres, sier Korperud Johnsen.

Letter snart på sløret
I følge Korperud Johnsen og Myking kommer IKEA og Snøhetta til å utvikle et konkret produkt som vil komme de mange menneskene til gode.

– Vi jobber ut ifra et felles konsept og jobber allerede med noen interessante ideer, men foreløpig er de kun på tegnebrettet, sier Myking.

– Når det er sagt, så er det nok ikke lenge til vi kan lette mer på sløret, avslutter Korperud Johnsen.