Nordisk marketingdirektør i Hitachi Power Tools, Eli Wahstrøm, får med seg blant andre fra venstre Andreas Hovden (nordisk logistikkdirektør), Frode Halvorsrud (nordisk produktsjef for elverktøy), Thomas Kristensen (administrerende direktør i Hitachi Power Tools Norden) og salgsdirektør i Hitachi Power Tools Norge, Eirik Berglund når selskapet bytter navn til HiKoki.

Hitachi satser stort - bytter navn

Den japanske verktøyprodusenten Hitachi innfører batteriplattform, bytter navn og ansetter flere i den nordiske ledergruppa.

Verktøyprodusenten skifter også formelt navn fra 1. oktober i år – fra Hitachi Power Tools til HiKoki.

Det amerikanske gigantiske investeringsselskapet KKR ser et potensial i Powertools-divisjonen til Hitachi, og ønsker å utvikle denne videre.

Erstatter ledningsverktøy

– Jeg vil være ansvarlig for å bygge HiKoki-merkevaren i Norden, noe jeg synes er enormt spennende å få være med på. Dette er en global merkevare, samtidig som den nye merkevaren Multi Volt lanseres – et batteri- og verktøykonsept som skal erstatte ledningsverktøy. Alt verktøy vil ha en batterikapasitet på 36 volt, sier Eli Wahlstrøm, nordisk marketingdirektør i Hitachi Power Tools til Byggeindustrien.

– Tydelige verdier

Hun sier at det er en viktig forutsetning i merkevarebyggingen å ha forståelse for hva som er viktig for håndverkerens hverdag.

– Vi jobber tett med våre nordiske salgsteam for å få til dette. Dessuten er det viktig å kommunisere tydelige verdier til markedet. Europa-kontoret vårt utvikler også et strategi- og markedskonsept globalt for HiKoki, sier Wahlstrøm.

– Gode tilbakemeldinger

For øvrig påpeker hun at det nye selskapet får med seg alt fra Hitachis verktøyfabrikker og ansatte, samt historiske verdier.

–I tillegg får vi altså Multi Volt-lanseringen med på kjøpet. Enkelte produkter er allerede lansert i noen markeder, og tilbakemeldingene er svært gode, sier Wahlstrøm.