Hyperloop
Hyperloop er et konsept for et fremtidig transportmiddel for mennesker og gods. Hyperloop skal bestå av rør med svært lavt lufttrykk, nær vakuum, slik at luftmotstanden blir liten.
I rørene ferdes kapsler drevet av lineære induksjonsmotorer, lineærmotorer. Kapslene kan frakte mennesker eller varer.
Ifølge tidlige kalkyler skal systemet kunne transportere kapslene i hastigheter over 1200 km/h.
Kilde: Wikipedia
Under et jernbaneseminar hos Multiconsult nylig, ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utfordret fra salen på når arbeidet med å utrede hyperloopbane mellom Oslo og de største nabobyene i Skandinavia ville starte.
Utfra svaret å dømme trenger ikke hyperloopentusiastene skru opp forventningene med det første:
– Hyperloop er veldig kult. Men vet du hva det koster? Nei. Vet du om det virker? Nei, svarte Ketil Solvik-Olsen.
Han la til at de ønsker å basere jernbaneutviklingen i Norge på teknologi de vet fungerer og som fungerer med den jernbanen vi allerede har.
Vil løse vanlige folks problemer
Han pekte også på at det var viktig å satse på jernbane i de folketette områdene, samt å vedlikeholde og å ruste opp den eksisterende infrastrukturen for å bli kvitt tilbakevendende problemer i togpendlernes hverdag.
Overfor Byggeindustrien utdyper Ketil Solvik-Olsen sitt synspunkt:
– Jeg har ingenting imot at noen ønsker å bygge hyperloopbaner til Stockholm og København , og vi følger spent med på utviklingen. Men jeg kommer ikke til å prioritere ned noen av dagens planlagte prosjekt, sier Solvik-Olsen.
Under baneseminaret pekte han på at det aller viktigste for regjeringen på kort sikt er å løse de utfordringene som vanlige folk møter på hver dag på vei til jobb.
– Hva er det folk irriterer seg mest over? Er det å sitte fast en halvtime på E18 hver dag, eller at du må til Gardermoen for å fly til København en gang i året? Problemet på E18 er mer vesentlig for folks hverdag enn det å ha muligheten til å bli sendt som rørpost til København, sa Ketil Solvik-Olsen og la dermed hyperloop-ballen foreløpig død fra regjeringshold.
MDG vedtok utredning
Miljøpartiet De Grønne ble i mai 2017 det første norske partiet som vedtok å utrede bygging av hyperloop mellom Oslo og København.
– Det er veldig fremtidsrettet. Dette er noe som kommer, sa MDG-politiker Per Espen Stoknes til Nettavisen om forslaget om å utrede hyperloopbane mellom Oslo og København.
Ifølge Nettavisen skal en hyperloopbane mellom Oslo-København kunne dekke både godstrafikk og persontrafikk.
Turen til Danmarks hovedstad ville tatt 30 minutter og kostet en brøkdel av en flybillett.
Men billig å bygge hyperloop-banen blir det garantert ikke.
– Det er gjort et anslag for Helsinki-Stockholm som tilsier en byggekostnad på 150 milliarder kroner. Men før man har startet med byggingen, er det vanskelig å si, sa Stoknes.