Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) holdt innlegg under Multiconsults baneseminar torsdag.

Solvik-Olsen med Bertelsen & Garpestad-lovnad: – Vil legge til rette for mangfold i bransjen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lytter til Bertelsen & Garpestad-bekymringer og lover mange små og mellomstore oppdrag de neste fire årene. Nå roses statsråden av bransjetopp for evnen til å ta imot bransjeråd.

Daglig leder Øyvind Langemyr i Bertelsen & Garpestad sa nylig til Byggeindustrien at de heller permitterer folk fremfor å gå inn som underentreprenør.

– Vi har vært med som underentreprenør for mange av de store entreprenørene. Man blir presset på alt og tilnærmet alle disse jobbene har vært tapsprosjekter for oss. Da ser vi liten vits i å være med, sa Øyvind Langemyr til Byggeindustrien.

Ketil Solvik-Olsen har fått med seg signalene fra Bertelsen & Garpestad.

Da Byggeindustrien møtte samferdselsministeren under Multiconsults baneseminar torsdag i Oslo, lovet han at flere spennende oppdrag er i vente for entreprenører på alle nivåer.

– Det blir mange prosjekt de neste fire årene for bransjen. Noen av de blir veldig store, men samtidig vil det også komme mye smått og mellomstort. Vegvesenet har sagt at de ønsker seg flere totalentrepriser for mellomstore prosjekter som er på størrelse med det entreprenører som Bertelsen & Garpestad kan ta på egenhånd, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Samferdselsministeren mener entreprenøren er stor nok og har kompetanse nok til å gis mer ansvar.

– Det ansvaret ønsker de å ta, og det vil vi legge til rette for slik at man får det mangfoldet vi ønsker oss i sektoren, sier Solvik-Olsen.

Får dialog-ros av bransjetopp

Samferdselsministeren fikk nylig ros for jobben han gjør av Maskinentreprenørenes forbunds leder Julie Brodtkorb. Under konferansen Arctic Entrepreneur karakteriserte hun Solvik-Olsen som en av de aller beste samferdselsministrene Norge har hatt.

Under torsdagens baneseminar hos Multiconsult vanket det enda mer statsrådsros fra bransjen. Administrerende direktør Christian Nørgaard Madsen i Multiconsult er glad for at det blir fire nye år med jærbuen bak samferdselsrattet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Multiconsults administrerende direktør Christian Nørgaard Madsen er glad for at Ketil Solvik-Olsen fortsetter som samferdselsminister i den nye regjeringen.

– Ja, det er jeg. Uten å bli politisk, så vil jeg si at han har et brennende engasjement for utviklingen av samferdsel i Norge. Engasjementet for å få til forbedringer virker ektefølt, og han har virkelig innsett verdien av samspill med bransjen, sier Madsen til Byggeindustrien.

Multiconsult-sjefen trekker fram dialog og evne til å lytte til bransjens behov som en av de store strykene til ministeren.

– Han har hatt en rekke møter i departementet med representanter fra både entreprenørene ogbransjeforeningene MEF, BNL og RIF. Han er opptatt av å få innspill, og lytter til dem, sier Madsen.

– Snakker jeg som RIF-mann, så har vi hatt gleden av at han også har interessert seg for rådgiversiden av bransjen. Han stilte opp på det første høstmøtet i RIF som fersk statsråd i 2013, og han har vært en av dem vi mener har tatt «State of the nation»-rapportene til seg. Han har aldri sagt: «Dette kan ikke stemme, tallene er for store». Han har heller sagt: «Ja, dette er gode faglige innspill til hva vi trenger å gjøre». Samtidig har også utfordret bransjen til hva vi bør skjerpe oss på, legger han til.

Vil bruke tid på Statens vegvesen

Samferdselsministeren lover bransjen at han skal være på ballen også de fire neste årene. De store omorganiseringene med Nye Veier og Bane NOR som de fremste eksemplene er unnagjort. Nå handler det ifølge statsråden selv om å få «satt strukturene».

– Vi skal også bruke de neste fire årene godt sammen med Statens vegvesen for å sørge for at også de for å få et godt handlingsrom og en mer strømlinjeformet organisasjon. Det virker det som de selv også er lystne på. Jeg har registrert at Vegvesenet har varslet ny kontraktsstrategi på Rogfast og at de ville involvere entreprenørene tidligere. De ser også på hvordan de kan kutte og gjøre ting enklere og samtidig opprettholde kvalitet og funksjonalitet på E6- og E16-prosjekter, samt at vegdirektør Terje Moe Gustavsen uttalte i forrige uke til Aftenposten at de har vært litt for detaljfokusert og litt for rigide i Vegvesenet. Dette synes jeg er veldig gode signaler, og vi skal jobbe med Vegvesenet slik at de får det handlingsrommet de trenger, sier Solvik-Olsen.